Namnproblem

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
willas
Posts: 3
Joined: Sat 25 Aug 2012, 18:49
Location: Finland

Namnproblem

Post by willas »

Efter att ha läst din bok Vägen till mästarminne ville jag genast använda mig av vad jag lärt mig.

Jag är högstadielärare och har i år tre nya grupper med sjuor. Jag memorerade eleverna i alla tre klasserna i alfabetisk ordning innan jag ens träffat dem och det gjorde att jag ovanligt snabbt lärde mig vem som är vem.

Jag har dock problem med sådana namn som finns flera gånger. Det finns t.ex. en Emilia i varje grupp. Jag har samma symbol för Emilia i alla grupperna. Det leder till att jag tappar bort mig vid Emilia.

Frida, Fredrik och Freddy är ett annat problem, då jag har en duva (fredssymbol) för dem alla.

Då jag insåg problemet försökte jag färga de olika minneskedjorna i olika färger, men det har inte lyckats. Är en sådan färgning i princip en god idé? T.ex. en grupp i blått och en i grönt och en i gult? Eller borde jag förankra kedjan på olika platser?
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Namnproblem

Post by Florian »

Det låter som om ditt problem är att du kopplar alla namnen i en lång kedja med kedjemetoden. Du har förmodligen försökt att koppla tre olika namn till bilden för Emilia, en för varje kedja/klass. Varje gång du gör en ny koppling till Emilia-bilden, raderar du den tidigare befintliga. En lösning för problemet är att du helt enkelt använder tre olika bilder för alla Emilia, och likadant för Frida, Fredrik och Freddy. Olika bilder kan föreställa samma objekt, fast med annan form och färg, tex två olika plånböcker för Erik och Erika.