Namnproblem

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
willas
Posts: 3
Joined: Sat 25 Aug 2012, 18:49
Location: Finland

Namnproblem

Post by willas »

Efter att ha läst din bok Vägen till mästarminne ville jag genast använda mig av vad jag lärt mig.

Jag är högstadielärare och har i år tre nya grupper med sjuor. Jag memorerade eleverna i alla tre klasserna i alfabetisk ordning innan jag ens träffat dem och det gjorde att jag ovanligt snabbt lärde mig vem som är vem.

Jag har dock problem med sådana namn som finns flera gånger. Det finns t.ex. en Emilia i varje grupp. Jag har samma symbol för Emilia i alla grupperna. Det leder till att jag tappar bort mig vid Emilia.

Frida, Fredrik och Freddy är ett annat problem, då jag har en duva (fredssymbol) för dem alla.

Då jag insåg problemet försökte jag färga de olika minneskedjorna i olika färger, men det har inte lyckats. Är en sådan färgning i princip en god idé? T.ex. en grupp i blått och en i grönt och en i gult? Eller borde jag förankra kedjan på olika platser?
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Namnproblem

Post by Florian »

Det låter som om ditt problem är att du kopplar alla namnen i en lång kedja med kedjemetoden. Du har förmodligen försökt att koppla tre olika namn till bilden för Emilia, en för varje kedja/klass. Varje gång du gör en ny koppling till Emilia-bilden, raderar du den tidigare befintliga. En lösning för problemet är att du helt enkelt använder tre olika bilder för alla Emilia, och likadant för Frida, Fredrik och Freddy. Olika bilder kan föreställa samma objekt, fast med annan form och färg, tex två olika plånböcker för Erik och Erika.

Precis som med figurkoder för siffror, så är din bild för Emilia också en slags figurkod. Och i GMS så kopplar vi ingen information till figurkoder. Nedan följer några citat tagna ur handboken för GMS.
Handboken för GMS wrote: Figurkoder får aldrig utgöra en associationsbas. Det här är ett väldigt vanligt memoreringsfel. Man lagrar ingenting på figurkoder.

Figurkoder utgör alltid associationens element. Figurkoderna lagras på en associationsbas.

Figurkoder FÅR INTE KOPPLAS SAMMAN MED VARANDRA (mer än vid speciella övningar). Det här kan leda till fel redan i inlärningsfasen. Man memorerar alltså inte telefonnummer genom att koppla samman figurkoder i rätt ordning (ett annat vanligt fel). Figurkoder memoreras alltid genom en mellanliggande bild, vilket oftast är en associationsbas. Om ett informationsmeddelande inte innehåller något element som kan utgöra en associationsbas (t.ex. sifferkombinationer), så tar man in en associationsbas utifrån - vilken valfri bild som helst.

Om man länkat en bild till en del av en annan bild, kommar man inte att kunna länka en tredje bild till samma del. Då kommer den tidigare bilden att raderas från minnet.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Namnproblem

Post by Florian »

Ooops, glömde nämna en liten sak.

Ska vi vara riktigt noggranna så bör du alltså egentligen inte koppla ihop namnen via kedjemetoden. Som tillfällig lösning fungerar det dock bra. Vill du ha en förklaring på hur man borde gå tillväga, så föreslår jag att du väntar på Mattias svar. Han borde nog snart dyka upp (tror jag). ;)

Mvh,
Florian
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Namnproblem

Post by Mattias »

Yes, här är jag :) Ber dock att få återkommma med ett ordentligt svar imorgon. /M
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Namnproblem

Post by Mattias »

Hej Willas!

Jättekul att läsa hur använder metoderna i praktiken! :)

Olika färger räcker inte, som du märkte. Det leder till sammanblandning.

Helt rätt att ha samma bild för samma namn. För variationer på namnen som liknar varandra kan du ha variationer på bilderna, de måste dock förändras något till formen och inte bara färgmässigt. Om du har en duva för Frida, kan du tex ha en duvvinge med diamanter för FredRIK. Freddy blir för mig en sån där hand som Freddy Krueger har i Terror på Elm Street ;)

Kom ihåg att du vill koppla namnen till personernas utseenden. Då är det inga problem att ha samma namnbild många gånger. Om du vill förbereda dig och memorera alla namn innan du träffat personerna är det bästa att memorera dem tillfälligt på cicero-bilder. När du sedan har träffat personerna kan du lätt koppla namnbilderna till utseendena (distinkta drag) och skriva öven cicero-bilderna med namnen på nästa gäng.

Lycka till! :)
/Mattias
Post Reply