Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
MindMaster
Posts: 4
Joined: Sun 25 Mar 2012, 10:43

Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by MindMaster »

Hej!

Jag har precis läst igenom boken lite snabbt och ska böja lära mig systemet nu.

Jag tänkte börja med att lära in lite alfanumerisk kod. Men när jag kollar på de olika orden så blir jag lite förvirrad.

07 = Dörr
22 = HaTt

I Dörr används bara D:et och inte de efterföljande R:en. Det skulle ju t.ex kunna varit DöRr = 75 om man använder samma logik som i hatt....

Därför blir det svårt för mig att fatta om Dörr är 7 eller 75 när jag får upp en bild av en dörr i huvet. Samma med många andra, hur vet jag hur många av konsonanterna som betyder en siffra när det inte finns en regel för detta i systemet? dvs hur vet jag om bilden visar ett ensiffrigt eller tvåsiffrigt nummer? Eller har jag fått det om bakfoten?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by Mattias »

Hej MindMaster och tack för din fråga!

En parentes först som du säkert har upptäckt. Upp till 09 kodas inte den första nollan eftersom figurkoderna även används för att memorera enskilda siffror.

När man väl har börjat träna så är det du nämner inget problem. Relativt fort bildas direkta kopplingar mellan siffran 07 och bilden av en dörr, vilket också är målet. Den alfanumeriska koden finns där främst för att kunna hitta bilden när man får en "blackout" och ingen bild dyker upp. Då provar man att ljuda S och D (som står för 7) och förshoppningsvis dyker dörren upp då.

Det är bara upp till 09 där en konsonant används, annars är det alltid två för de tvåsiffriga talen. Sedan använder man tre konsonanter för tresiffriga tal (eller delar upp det på flera ord), men inte heller här finns det någon risk för att blanda ihop figurkoderna pga antalet använda konsonanter. Det löser sig självt så fort man börjat träna.

Mvh,
Mattias
MindMaster
Posts: 4
Joined: Sun 25 Mar 2012, 10:43

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by MindMaster »

Okej, då är det bara att börja memorera dessa figurkoder så märker jag väl själv snart att det är ett icke-problem :)

Sen vill jag säga TACK för en fantastisk bok Mathias! Den var verkligen fascinerade och tilltalande för mig. Det ska bli jättespännande att börja använda detta i olika sammanhang. Har alltid vetat med mig att jag haft ganska dåligt minne och trott att jag inte kan gör något åt det. Är väldigt strukturerad och ambitiös så jag har tidigare kompenserat detta med mycket anteckningar, mallar, guider mm. På papper och på datorn osv. Man får dock lite panik om man är utan dessa... Men nu ska jag ta revansch och istället få ett BRA minne som jag kan ha med mig överallt!

Jag har precis börjat som lärarvikarie och ska lära mig namnen på eleverna som en första grej har jag tänkt. Jag satte mig idag och började öva på en random klassbild från google som jag inte känner till. 30 pers, och nu kan jag namnen på dem, har även lagt in dem i ett stödbildsystem och där ligger de som en kedjeteknik-slinga. I stödbilden ligger den slingan med start längst upp på mjölpaketet, längst upp i skafferiet, hemma i barndomsköket. Finns plats för många olika klasser i skafferiet där. Blir det fullt får jag börja placera klasser i kryddskåpet som är nästa plats i stödbilden. Men den här testklassen ska jag nog skriva över sen när jag har en riktigt klass att öva in :)

Jag är biolog och funderar även på hur jag ska gå tillväga för att memorera fåglar och växter. Jag vill kunna koppla deras utseende, deras svenska namn, latiska namn och kanske lite rolig fakta kring växten. Jag antar att jag gör samma sak som med namnen på eleverna.

Tänkte sortera växter och andra arter i min trädgård som stödbildssystem. Är det rätt tillvägagångssätt att göra såhär:

-Jag tittar på en växt, i verkligheten, i huvet eller i en flora.
-Jag sparar bilden av växten, eller en bild som motsvarar någon karaktär på växten(eftersom många är snarlika, kanske bara storlek eller färg som skiljer en art från en annan).
- Jag kodar om både svensk och latinskt namn till bilder. Placerar dessa PÅ grundbilden av växten.
- Jag placerar dessa växer i stödbildssystemet beroende på olika familjer, släkten, osv. En kedjeslinga med växter(bilder) för varje grupp. Så att jag kan gå igenom slingor med de olika växterna(kedjemetoden eller rysk docka) på olika bestämda platser i trädgården. På så sätt undviker jag att glömma bort dem om jag går igenom bilderna lite då enligt ditt långtidslagrings-system.

Är det rätt metod för detta? Har du några andra tips för sådan typ av information?
MindMaster
Posts: 4
Joined: Sun 25 Mar 2012, 10:43

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by MindMaster »

Nu när jag tänker på det så kanske jag inte behöver placera allt i stödbilder. Sådant som namn på elever i en klass man träffar varje vecka behöver ju inte fixeras av mig själv genom stödbilderna, det kommer ju ske "live" så att säga när jag ser deras ansikten och associerar direkt till figurerna och därmed deras namn. Känns bara jobbigt att lägga in alla figurerna i stödbilder om det ändå inte behövs... och att lägga in dem i en kedjeslinga eller ryska dockor är väl rätt onödigt, när jag tänker efter. Just med namn, eftersom det inte spelar någon roll vilken ordning de är. Risken är ju att en av eleverna inte är där på en månad, då kommer jag inte repetera det namnet...

Kan vara lite svårt såhär i början att fatta vilken information som ska in i stödbilder och inte. Om vi snackar namn på ansikten, namn på växter. Kan man säga att sådant som repeterar sig själv naturligt, som folk jag träffar regelbundet, inte behöver ligga i stödbilder? Namn på sådant jag väldigt sällan stöter på, typ sällsynta växter, behöver ligga i stödbilder och repeteras ibland?

Sen är det det där vilken information som ska in på stödbildernas memorerade platser, första nivån, och vilken information som ska in i kedjor och ryska dockor på olika plaster i olika cincero-rum.

Inköpslista, temporära namn(ibörjan när man lär sig dem, första dan eller så), tävlingar i minne. Ska placeras i lättåtkomliga cincero-ställen?

Följder, storleksordningar, saker som hänger ihop. Ska ligga i kedjor och ryska dockor på någon plats i ett cincero-rum.

Nej nu börjar jag bli förvirrad, går det att förklara och dela upp på ett bra sätt för en nybörjare?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by Mattias »

Det viktiga i sammanhanget är inte exakt vilken av teknikerna man använder (man kan ofta använda olika tekniker för att memorera samma info), utan att man tränar upp visualiserings- och memoreringsFÖRMÅGAN. I början är det viktigare köra järnet och memorera en massa saker för att få in de separata teknikerna att bli allt mer invanda och naturliga, än att bygga upp "perfekta" strukturer.

Följ övningarna i boken så kommer du att få en rejäl skjuts i rätt riktning.

Lycka till! :)
/Mattias
MindMaster
Posts: 4
Joined: Sun 25 Mar 2012, 10:43

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by MindMaster »

Ja, fast frågan om man behöver använda stödbilder eller ej känns rätt relevant även om jag är nybörjare. Om man får lära sig kedjetekniken, rysk docka och att bygga upp ett cincero-sytem så tycker jag nog att det är viktigt att veta i vilka lägen man behöver använda de olika teknikerna och på vilket sätt. Behöver man stödbilder för t.ex. namn där man blir stimulerad till återkoppling "utifrån" när man träffar personen? Om det är så att man kan klara sig utan stödbilder ibland så ger det ju effektivare inlärning om man slipper det steget.

Att traggla visualisering kommer ju ske förr eller senare, annars blir man ju aldrig bra, det fixar motivationen. Jag vill gärna lära mig systemet först, eller parallellt med grundläggande teknikträningar, så jag vet var jag är på väg och vad jag ska sträva efter, att jag är på rätt väl när det gäller att förstå hur det funkar. Annars går jag bara och funderar på sånt och kan inte fokusera.

Som du själv skrev i boken, detta tilltalar perfektionister, och vi är ju som vi är ;D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk Kod Inkonsekvent...

Post by Mattias »

Om man får lära sig kedjetekniken, rysk docka och att bygga upp ett cincero-sytem så tycker jag nog att det är viktigt att veta i vilka lägen man behöver använda de olika teknikerna och på vilket sätt.
Som jag sa tidigare så finns det inte ett bestämt läge där man måste använda en viss teknik på ett visst sätt. Det har att göra med din nuvarande memoreringsförmåga (dina styrkor, svagheter och känsla för de olika teknikerna). För att ta reda på om just du behöver stödbilder för den tänkta memoreringen - prova både med och utan, så får du se!

Så, bort med perfektionisten i dig ;) och börja experimentera utifrån bokens övningar (som är väldigt detaljerat beskrivna) och släpp tankarna på att behöva göra allt perfekt från första början. Om du istället fokuserar på mängdträning och därigenom jobbar upp memorerings- och visualiseringförmågan, så kommer dessa saker att ge sig allt eftersom du får mer erfarenhet. Det är det enda meningsfulla råd jag kan ge dig.

Mvh,
Mattias
Post Reply