Snabbmemorering av namn

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Snabbmemorering av namn

Post by Mattias »

Hej!

Här kommer ett nyhetsbrev i form av bonuslektion i hur man snabbt lär sig många nya namn, vid t.ex. en fest eller något annat tillfälle där man träffar många nya personer samtidigt. Problemet är då att man ofta inte hinner koda namnen till bilder. Det ska vi råda bot på nu :)

Eftersom jag själv har båda de officiella svenska rekorden i att memorera namn och ansikten, kan man säga att jag haft pressen på mig att lösa detta problem :) Jag har funderat mycket på detta, experimenterat och kommit fram till vad jag anser är det bästa sättet att använda GMS på i detta sammanhang.

Memoreringsförmågan och kunskapen som behövs för detta motsvarar att befinna sig omkring lektion 21.

Nedan följer färdiga figurkoder för de 50 vanligaste kvinnonamnen och de 50 vanligaste mansnamnen i Sverige. Det är enkelt att lära sig figurkoder för namn och det går mycket fortare än vad det gör att lära sig figurkoder för siffror.

Byt gärna ut figurkoder om du hittar andra bilder som fungerar bättre för dig. Ett tips är att använda ting som är knutna till någon person du känner med det aktuella namnet. Om jag t.ex. har en kompis som som heter Johan och han älskar hockey, är det mycket bra att använda en hockeypuck som figurkod för namnet Johan. I exemplen nedan har jag undvikit alla personliga kopplingar, så att figurkoderna ska kunna fungera för alla.

Träna in dem genom att memorera figurkoderna på 100 stödbilder med cicero-metoden. När du kontrollerat att alla kopplingar sitter, fixerar du figurkoderna i ett par dagar, sedan kan du återanvända stödbilderna till annat. Inget mentalt tecknande behövs. Det räcker att bara säga namnet en gång för dig själv när du ser figurkoden.

Håll figurkoderna vid liv genom att visualisera dem när du hör namnen i din vardag, mer behövs inte.

När vi sedan kan figurkoderna, är det dags att använda dem i verkligheten. Låt oss säga att du nu ska träffa en massa nya personer. Snabbmemorering av namn kan ske i tre nivåer. Vilken nivå man använder beror dels på hur mycket man tränat på detta och dels hur fort det går mellan att man hälsar på de olika personerna.

Men först några allmänna tips för bästa resultat:
* Även om personen presenterar sig med efternamn, strunta i det. Fokusera helt på förnamnet, det är det viktigaste vid dessa tillfällen.

* Lär dig att alltid upprepa personens förnamn. När du gjort rutin av detta missar du aldrig namnet, vilket annars är lätt hänt när man träffar en ny person. Lägg också märke till hur den andra personen ofta skiner upp när du hälsar tillbaka med personens namn. "Wow, vad trevligt med en helt främmande människa som faktiskt bryr sig om vad jag heter!" tänker personen.

* När du ska välja ett utmärkande särdrag, välj gärna yttre attribut som kläder, handväska eller smycken. Det spelar ingen roll om de inte har samma sak på sig nästa gång ni träffas. Det är nu du behöver komma ihåg namnet, och dessutom behöver du inte särdraget när kopplingen till personen har fixerats.

Nivå 1. Koda namnet som du just hört (och upprepat) till en bild (möjligen en figurkod) som du visualiserar samtidigt som du tittar på personen när ni hälsar. Lägg gärna märke till något särdrag, men ingen specifik koppling behöver göras (enklaste nivån - när det går fort/när du börjar träna).

Nivå 2. Ha ett antal väl använda tillfälliga cicero-bilder till hands. Koda namnet till en bild och koppla det genast till första stödbilden när ni hälsar. Lägg gärna märke till ett särdrag hos personen, men ingen specifik koppling behöver göras med detta. (medelnivån - när du hinner/blivit mer van - här har du möjlighet att vid en ledig stund återkalla alla namn du lärt dig i den ordningen du hälsade. Detta kan räcka för att även kopplingen till utseendet ska ha memorerats automatiskt.)

Nivå 3. Gör direkt en association med det utmärkande särdraget (associationsbas) och namnet (associationselement). Koppla associationsbasen till en cicero-bild, så du har möjlighet att fixera kopplingen under kvällen. (svåraste nivån - går med lite träning/när man har mer tid på sig mellan varje hälsning - memorering garanterad!)

Lycka till där ute!

Den intresserade kan fylla på med fler figurkoder för fler vanliga namn. På följande länk finns även platserna 51-100:
http://www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx

Det går alldeles utmärkt, om du vill dela med dig av dina egna figurkoder, att posta dem här på forumet.

Tips för användning av figurkoder för namn: Samma figurkod kan användas för exempelvis Erik, Erika och Eriksson. Om det är en man eller kvinna vet man, och efternamnet kan du alltid ha placerad sist i association.

1. Anna - ananasring
2. Eva - vev (veva)
3. Maria - krubba
4. Karin - kar
5. Kerstin - tjära
6. Lena - fena
7. Kristina - diadem (drottning)
8. Ingrid - ridhjälm
9. Sara - varningsskylt (fara)
10. Emma - klämma
11. Ulla - ull
12. Birgitta - nunneslöja (Heliga Birgitta)
13. Inger - finger
14. Marie - mariekex
15. Malin - mal
16. Jenny - jenka-tuggummi
17. Annika - gul t-shirt (Pippis kompis)
18. Monica - måne
19. Linda - linda
20. Susanne - sovsäck (sussa)
21. Elin - elkontakt
22. Hanna - handtag
23. Johanna - visselpipa ("Kan du vissla Johanna?")
24. Carina - okarina
25. Elisabeth - rödbeta
26. Sofia - sol
27. Katarina - katamaran
28. Margareta - krok
29. Marianne - mariannegodispåse
30. Anita - nitar
31. Åsa - måsar
32. Helena - gelé
33. Anette - etikett
34. Gunilla - prilla
35. Barbro - barbapa
36. Siv - giv (kort)
37. Emelie - melonskiva
38. Camilla - kamomillte
39. Ida - skida
40. Sandra - sand
41. Linnéa - blommor (Linné)
42. Ann - dank
43. Anneli - lie
44. Therese - termos
45. Julia - hjul
46. Cecilia - sil med lian
47. Gun - pistol
48. Helen - hel en
49. Josefin - josförpackning
50. Jessica - ICA-skylt

1. Lars - larv
2. Karl - karl-johansvamp
3. Anders - and
4. Mikael - mikrovågsugn
5. Johan - jord
6. Per - periskop
7. Erik - plånbok (é rik)
8. Jan - banan
9. Peter - panflöjt
10. Thomas - tomburk
11. Hans - handske
12. Fredrik - fredspipa
13. Bengt - polisbatong ("bengen")
14. Daniel - danssko
15. Sven - duva (Sven Dufva)
16. Mats - palats
17. Bo - bofink
18. Nils - apa (herr Nilsson)
19. Andreas - röd prislapp (rea)
20. Stefan - stekpanna
21. Marcus - marker
22. Magnus - snus (dosa)
23. Mattias - guldmedalj
24. Jonas - potatis (Alströmer)
25. Leif - sleif
26. Niklas - nickelbatteri
27. Martin - martini
28. Björn - björn
29. Ulf - Ulv
30. Patrik - höjdhoppsribba (Sjöberg)
31. Christer - törnkrona (kristus)
32. Kjell - fjäll (fisk-)
33. Stig - skylt
34. Henrik - svensk landslagströja (Henke Larsson)
35. Joakim - kassavalvsdörr (Joakim von Anka)
36. Oskar - tors hammare (åska)
37. Alexander - anknäbb (Alexander Lukas)
38. Rolf - rollerblades
39. David - spira (kung David)
40. Lennart - päls (len)
41. Viktor - hand som gör segertecken (victory)
42. Tommy - tomte
43. Christoffer - jesus på korset (krist offer)
44. Göran - socialdemokratnål
45. Simon - simfena
46. Robert - klorin (Robert Gustafsson)
47. Gustav - stavar (vasaloppet)
48. Emil - träfigur (Emil i Lönneberga)
49. Håkan - hockeyklubba
50. Filip - filmjölk

Mvh,
Mattias
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

Re: Snabbmemorering av namn

Post by Sofia »

I exemplen nedan har jag undvikit alla personliga kopplingar, så att figurkoderna ska kunna fungera för alla.
23. Mattias - guldmedalj


;-) Ja, såklart!

Jag har haft lektionsabstinens nu ett tag, så detta kom som välgörande näring upp på min datorskärm. Bra att du tänker på dina elevers välbefinnande. Det där med att minnas namn är VERKLIGEN en luckrativ lärarskill. Så är det bara.

Minneskraft!
/Sofia
sannashalom
Posts: 5
Joined: Sat 08 Jan 2011, 18:14

Re: Snabbmemorering av namn

Post by sannashalom »

Hej!

Denna extralektion var ju bara MITT I PRICK tycker jag! Den ska jag absolut göra och börja använda - håller med Sofia, det är verkligen viktigt att kunna komma ihåg namn!

Tack Mattias för att du är så inspirerande med GMS-metoden.

Vore kul att gå på någon tävling sen när man är klar med kursen!


/Sanna
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Snabbmemorering av namn

Post by Mattias »

Du är välkommen att vara med på SM nu i höst om du vill. Man behöver inte ha gjort hela kursen. 24 lektioner räcker bra så man kan komma åt kortlekslektionerna också.

Ha det fint!
/Mattias
Lucy-Fair
Posts: 12
Joined: Fri 16 Dec 2011, 21:51

Re: Snabbmemorering av namn

Post by Lucy-Fair »

Jag är ny här och skummar igenom valda delar av forumet.
Tragglar med lektion nr 1...
Men jag längtar 20 lektioner fram i tiden så att jag är redo att ta mig an denna utmaning. :)
Inspire
Posts: 21
Joined: Mon 30 Aug 2010, 23:55

Re: Snabbmemorering av namn

Post by Inspire »

SCBlänken behöver nog uppdateras...
Spontant känns det som att det skulle vara bra att lära in för vanliga engelska namn också.
Post Reply