Tydlig visualisering är inte så viktigt, va!?

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Tydlig visualisering är inte så viktigt, va!?

Post by Mattias »

Det kom en fråga från en elev som kommit en bit in i kursen, som jag tror att flera kan känna igen sig i och förhoppningsvis ha nytta av mitt svar:
Hej! Det är lite saker som bekymrar mig. Jag är orolig för att jag har slarvat med något från början, eller att jag tvärtom är för noggrann. Det grundläggande problemet är att jag känner mig för långsam.
Jag började använda GMS i universitets studier under våren och tänkte att det skulle förbättra min visualiseringsförmåga enormt. Men det känns som att jag saknar nåt grundläggande, kanske koncentrationsförmåga eller skärpa, eller förmågan att koordinera talet med visualiseringen i komplett avkodande repetition. Jag har luskat i boken och i gamla lektioners beskrivningar av de grundläggande stegen i visualiseringen och det är bl.a. tre saker som jag känner mig svag på; detaljer, storlek och rotation. När jag fokuserar på dessa aspekter så blir det väldigt mycket bättre kvalité, men jag tror att det tar typ dubbelt så lång tid. Jag har till exempel gjort 4.e steget i lektion 41 på drygt en timme.
När jag gör övningarna noggrant så känns det bra, det uppstår liksom en skjuts i huvudet, ett sug som snarare stimulerar än dränerar mig på energi. Men det går ändå långsamt. Då skyndar jag mig vilket försämrar kvalitén på bilderna, men jag tar mig igenom en större mängd information. Däremot blir jag lätt trött och spänd.
Måste jag gå tillbaka nåt steg och göra någon grundläggande övning eller ska jag acceptera hastigheten och fortsätta?

Jag har en benägenhet att spänna mig vilket har gjort att jag började meditera för ett par år sedan. De meditationsövningarna som har beskrivits som komplementerande träning har inneburit ungefär samma bekymmer för mig. När jag gör övningarna ordentligt så går det väldigt långsamt, vilket får mig att tro att jag gör fel, att jag övergör övningarna. Jag syftar bl. a. på övningen där man ska skanna kroppen snabbt, låta en våg av värme skölja över kroppen del för del.
Jag känner mig förvirrad eftersom jag är osäker på om jag är för noggrann när jag "tar det lugnt", eller om jag slarvar när jag skyndar mig. Jag blir som sagt trött av att skynda mig, och jag har för mig att du beskrev det som att du snarare blev stimulerad än trött av att minnesträna.
Hej!

Mycket väl formulerade tankar. Det gör det lätt för mig att för mig att ringa in vad det handlar om.

De tre saker du nämner som svagheter: detaljer, storlek och rotation, är i det stora hela inte alls särskilt viktiga.

Låt oss jämföra förmågan att lagra och framkalla information i huvudet, med förmågan att lagra och läsa av information på papper (läsa och skriva alltså). De två områdena fungerar väldigt lika.

Att få till den exakta formen på bokstäverna är viktig precis i början när man lär sig skriva, sedan släpper man den gradvis allt mer för att få upp funktionen och snabbheten. Även om man inte skriver "perfekt" (man kanske till och med har en riktig kråkstil) så fyller skrivandet sin funktion ändå. Bara man kan läsa av handstilen så fungerar den lysande. Och när du läser en text sitter du heller inte och studerar bokstävernas former. Du behöver bara uppfatta vilket ord det är för att sedan snabbt gå vidare. Du ser till och med flera ord på samma gång som en grupp.

Precis samma saker gäller med memoreringen (att skriva och läsa direkt i huvudet). Tydligheten på bilder är ingenting man ens kan mäta och jämföra. De är bara en en subjektiv känsla som man inte kan ställa mot någonting (förutom hur det är att se med ögonen, men det är något helt annat och går inte att jämföra med). Det enda sättet att mäta är om du kan återkalla kopplingarna eller inte. Kan du återkalla dem så fungerar din visualisering perfekt (precis som när du läser din handstil, kan du läsa den, så fyller skrivandet sin funktion).

Man behöver inse att de inre bilderna och visualiseringen inte har något egenvärde alls. Det är bara ledtrådar för hjärnan som gör att den hittar tillbaka till originalinformationen. Det är DENNA som är det viktiga. Det är alltså helt onödigt att sitta och slipa på inre bilder. Det är bara något man gör i början, precis som när man lär sig skriva bokstäverna.

Du behöver alltså skjuta över fokus till det du verkligen behöver lära dig, alltså den riktiga informationen. Bilderna blir bara ett smidigt hjälpmedel på vägen, inte mer än så. Så för dig handlar det om att med hjälp av denna nya förståelse helt prioritera om. Man måste acceptera sin "slarviga handstil" och kunna vila i denna och se vilken fantastisk funktion den ändå fyller. Det handlar alltså till stor del att släppa taget om sådant man tidigare trott varit det viktigaste (som att visualisera så detaljerat som möjligt) och inse att det inte är det längre.

Avslappning däremot är något helt annat. Man ska inte skynda igenom en avslappningsövning, då missar man hela grejen. Där gör du precis som du vill och tar all tid du behöver. Skanna igenom kroppen går utmärkt att göra väldigt långsamt också, så kör på med det som känns bra.

När du sedan kan kombinera avslappningen med den nya "slarviga" visualiseringen som hela tiden har en rörelse framåt (precis som läsning har) kan man hitta ett underbart flow i detta som både är njutbart och otroligt effektivt. Att hitta hit är målet. Då får man energi av att memorera. Det härliga för dig är att det inte är extra ansträning som behövs, snarare tvärt om, accepterande och att släppa taget. Som när man cyklar att man måste släppa taget om marken och få upp farten för att lättare kunna hålla balansen. Det är först då man kan känna den fläktande vinden i ansiktet och samtidigt effektivt ta sig från punkt A till punkt B.

Återkoppla gärna om du vill. Jag tror att flera kan känna igen sig i dina tankar. Kan jag återpublicera (utan ditt namn) din fråga och mitt svar på forumet?

Allt gott,
Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Tydlig visualisering är inte så viktigt, va!?

Post by Mattias »

Jag fick också ett svar från eleven efter detta:
Det känns verkligen redan mycket bättre när jag fokuserar på informationen. Lustigt att det känns så självklart nu men var så svårt att se innan. Jag är lite av en perfektionist så det kanske är därför :)
Tack igen!
Har kanske du också funderingar/frågor/kommerntarer kring detta? Kommentera gärna här i tråden :)

Ha det topp!
/Mattias
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Tydlig visualisering är inte så viktigt, va!?

Post by Simonadolfsson »

Snyggt skrivet. Håller med om precis allt du säger. När jag började lägga fokus på informationen primärt och använde bilden som stöd för ju den infon, så blev visualiserandet mer som att skriva för hand (som tur är går det snabbare och ingen kan se denna handstil :lol: ).
johangrus
Posts: 1
Joined: Mon 06 Apr 2015, 11:39

Re: Tydlig visualisering är inte så viktigt, va!?

Post by johangrus »

J**vlar vad skönt det var att läsa detta. Har använt denna typ av memorering i nästan två år och det har varit en extremt stor hjälp i mitt pluggande. Jag har tidigare kört ett halvbra system delvis baserat på "vägen till mästarminne" och delvis på vad jag själv hittade på, med detta kom jag snabbt upp i en hastighet där jag kunde memorera en lektion i realtid. Tänkte för några månader sedan att jag skulle lära mig det på riktigt och anmälde mig till kursen. Nu har jag dock haft stora problem och hittills bara tagit mig till lektion 7 just på grund av detta! Jag har hela tiden tänkt att nu lär jag mig "på riktigt" och därför måste jag vara skitnoga med alla bilder, vilket har gjort mig långsam och omotiverad. Känner mig mycket lättad av att läsa detta och ska med nytt mod fortsätta på lektion 8 idag! Tack!
Post Reply