Nå full potential med Memorization Master

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Nå full potential med Memorization Master

Post by Mattias »

Hej alla!

Det har blivit dags för ett nytt nyhetsbrev.

Memorization Master (Improve Memory 2.0) är det träningsprogram som man börjar använda från lektion 13, och en mycket viktig del av GMS-kursen. MM är det absolut bästa verktyget som finns för att öva upp sina mentala muskler så snabbt, enkelt och effektivt som det bara går, med tydligt mätbara resultat.

Jag kommer strax att berätta hur man använder detta verktyg till sin fulla potential, vilket ger en superkoncentration bortom vad du tidigare trott varit möjligt. Det är en särskild metod som inte är nödvändig för GMS-kursen. Den kan snarare ses som en specialkurs. Men först lite grundläggande MM-kunskap som alla behöver.

Kärnan i MM-träningen är att memoreringsförmågan tränas upp: Hjärnan lär sig (vänjer sig) att snabbt och säkert koppla samman bilder. Dessutom övas koncentrationen och den mentala uthålligheten upp. Det här är nödvändigt för att memoreringsförmågan ska bli effektiv nog till att kunna användas i vardagen. Utan MM blir GMS en samling omständliga tekniker som fungerar i teorin, men som är alldeles för bökiga att ha någon riktig nytta av.

ALLA kan träna sig till bra resultat med MM. Det är inte svårare än uppgifterna i lektionerna. Följande paradox är nyckeln till framgång med detta verktyg: För att få bra resultat, måste man strunta i resultatet. Det är träningen i sig som betyder något, inte resultatet man får varje gång. Det viktiga är att hela tiden gradvis öka antalet tvåsiffriga tal OAVSETT vad man får för resultat. Det ger också mycket bra träning att dra ner tiden, även detta OAVSETT vad man har för resultat.

Det enda som kan stå i vägen för framsteg med MM, är rädslan för att misslyckas och göra fel. Det är p.g.a. den som vissa personer (däribland jag själv) tycker MM är lite läskig i början eftersom den går så strikt på tid. Lyckligtvis kan denna rädsla tränas bort. Prova på att få några riktigt, riktigt dåliga resultat och se att det inte alls är farligt. Själv har jag fått 0 poäng i flera grenar i internationella minnestävlingar. Jorden gick inte under för det, tvärt om faktiskt. Man får inte bli arg på sig själv. Att träna bort denna rädsla med MM kan ge fina bonuseffekter även i andra delar av tillvaron. För att lyckas måste man lära sig att misslyckas. För att lära sig cykla måste man ramla omkull ett antal gånger först.

Det går mycket snabbare att öva upp hjärnan än vad man kan tro, bara man hela tiden ökar svårighetsgraden. Vill du t.ex. kunna memorera 20 siffror, öva inte på 20, ställ om den till 60 istället. Vill du lära dig memorera på 6 sekunder, ställ in MM på 4 sekunder. Följer man den principen går det fort fram.

När man gjort färdigt de 60 lektionerna ska man ha ökat antalet siffror i MM till 300. Det gäller alla, då är man klar. No fear! ;)

Då kommer vi till överkursen. Så här gör du för att träna upp din hjärna och koncentration till en helt ofattbar nivå:

1. Öva på vanligt vis med MM tills du kommit upp till 100-200 siffror (återigen är det inte resultatet jag pratar om).

2. Därefter börjar du träna MM till musik. Prova gärna olika typer av musik. När det börjar gå bättre att ignorera musiken, går du vidare till nästa steg.

3. Träna nu MM med radion (eller TV:n) påslagen. Det ska vara tydliga röster. Ju intressantare program, desto bättre träning. Kör tills du börjar se en förbättring.

4. Fortsätt öva med radion påslagen och räkna samtidigt (tyst eller högt) ner från 100 till 0, samtidigt som du övar MM. Du kan sedan räkna från 1000 och neråt.

Det är en häftig känsla att kunna memorera helt andra siffror än de man uttalar. Här separeras det inre pratet helt från memoreringen som sker i det visuella systemet. Kontrollen av koncentration som uppstår är fantastisk. På det här sättet kan man få en verkligt oberoende koncentrationsförmåga, förmågan att kunna fokusera oavsett vad som sker i omgivningen. Det var tack vare denna träning som jag kunde memorera kortleken i YouTube-klippet med så lustig musik på samtidigt.

Första gången jag provade MM fick jag 12 rätt av 20, den var då inställd på 10 sekunder per tal. Det bästa resultatet jag har uppnått är 55% rätt av 440 (med 2 sekunder per tal) med ett intressant radioprogram påslaget och räknandes baklänges. Återigen, det här är överkurs och inte alls nödvändigt för att klara GMS-kursen.

Den som vill får gärna ställa frågor om MM eller skriva sina observationer i den här tråden.

Lycka till! :)

Mvh,
Mattias
Henrik
Posts: 19
Joined: Tue 25 Aug 2009, 12:02

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Henrik »

"vissa personer (...) tycker MM är lite läskig i början"

Svar ja. Men jag ska genast bättra mig och göra några riktigt usla resultat.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Mattias »

Ville bara tillägga att denna tråd även är viktig får dem som har en massa liv omkring sig när man gör lektionerna. Det är snarare en fördel än en nackdel, när man ser det på rätt sätt. Vi vill ju även kunna memorera i fullt stök ute i livet :)

Ha det fint!
/M
sannashalom
Posts: 5
Joined: Sat 08 Jan 2011, 18:14

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by sannashalom »

Hej!

Det här inlägget var verkligen bra att läsa! Det är ju sådana tips man behöver och det låter jättekul att kunna memorera till musik eller stök runtomkring en! Tack så mycket!!!
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Davidh »

Hej !
Ha kört detta ett tag nu ( cirka 2 veckor) grymt, har gett mig en rejäl skjuts framåt, tyckte att det stått stilla ett tag med utvecklingen. Men att träna såhär har gett mig en rejäl skjuts framåt, vågar nu för första gången säga att jag har ett "superminne" till alla som har fastnat gör detta !
wesstrom
Posts: 12
Joined: Fri 31 Aug 2012, 15:03

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by wesstrom »

Nu fick jag verkligen en aha upplevelse, när jag läste:
"Ville bara tillägga att denna tråd även är viktig får dem som har en massa liv omkring sig när man gör lektionerna. Det är snarare en fördel än en nackdel, när man ser det på rätt sätt. Vi vill ju även kunna memorera i fullt stök ute i livet".
Här har jag hela tiden jobbat med att ha ett tillfälle när det inte finns störande element in närheten, för jag hade (miss)förstått att det skulle vara ett senare moment.

Ok, då känner jag mig lite mer laddad. Då kan jag ju köra MM på lunch och/eller kafferasterna på jobbet, medans kollegan har radion på hög nivå och snackar i telefon hela tiden. Sen blir det ju inte sämre att köra den på kvällen när ungarna leker och min fru sitter och tittar på tv! Störningsmoment har jag massor av. :)
Ulf
Posts: 2
Joined: Mon 10 Jun 2013, 17:31

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Ulf »

Hej!

Ett alternativ till att köra Mac-versionen av Memorization Master (MM), vilken bl a inte sparar statistiken, är att istället köra PC-versionen med hjälp av programmet PlayOnMac (gratis)

http://www.playonmac.com/en/

Har provat i några veckor nu och inte stött på några problem (har provat på två datorer med Mavericks, installationen av PlayOnMac tar lååång tid, ha tålamod!). Om man har Mac och använder MM mycket rekommenderar jag att prova PC-versionen, vilken jag tycker är klart bättre än Mac-versionen.

Lycka till med tränandet!

/ Ulf
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by cosmikdebris »

Mattias, ungefär hur stor del av dagen bör man lägga ner på att träna hjärnan i MM för att detta ska ha optimal effekt? :) Bör man lägga ner ca 2 timmar som i lektionerna, eller räcker det med mindre tid för att hålla koncentrations- och memoreringsförmågan i topptrim?
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Linn »

Hej!

Det rekommenderade är att köra max en omgång med MM om dagen, sen kan hjärnan börja blanda ihop bilderna. Det behövs alltså inte 2h, utan bara den tid det tar att gå ett varv på sina cicerobilder. (så många man i MM ligger uppe i) För bäst utveckling bör man hela tiden öka antal tal i MM. Sen kan man om man vill också testa att sänka tiden för koppling med någon sekund, då topptrimmar man verkligen hjärnan. :)

/Linn, Mind Academy
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by cosmikdebris »

Hej Linn! Tack för svaret. :) Jag håller på att återuppta minnesträningen efter att inte ha tränat något under väldigt lång period. Över ett halvår om inte mer. Är det okej att jag kör igenom alla mina cicerobilder på en gång, eller borde jag ta ca 10 och öka gradvis? Tycker det funkar okej att köra igenom alla cicerobilder, även om mina resultat inte blir så himla bra varje gång, hehe. Är poängen att jag ska skapa nya cicerobilder inför varje träningstillfälle (dvs. varje dag)? Och om jag har memorerat informationsblock på vissa cicerobilder blir jag tvungen att hoppa vissa när jag tränar.
Post Reply