Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by Mattias »

Hej alla!

Då var det dags för ett nytt nyhetsbrev. Det viktigaste jag vill ta upp denna gång, handlar om att gå vidare i lektionerna.

Ett exempel: Jag träffade en Mind Academy-elev för några veckor sedan. Det var jättekul, eleven var mycket intelligent, träningen gick bra och han hade förstått alla tekniker och gjorde på rätt sätt. Det fanns bara ett problem - han hade gjort de första lektionerna 3-4 gånger och upplevde inte att teknikerna satt tillräckligt bra för att gå vidare.

Det här är mycket vanligt snedsteg som beror på att vi alla här är mer eller mindre perfektionister (jo, det är vi, annars skulle vi inte gå denna kurs). Inget fel med att vilja göra saker så bra som möjligt, tvärt om så är det jättebra. Men ibland kan vår perfektionism hindra oss från att nå våra mål, och då är det inte bra.

Problemet är att vi vill vara duktiga. Och vi vill vara duktiga direkt. Vi avskyr att göra fel, för då tycker vi inte att vi är duktiga. Risken finns då att vi tappar motivationen och stannar av, att vi hellre gör ingenting när det inte blir perfekt direkt.

Istället behöver vi justera vår inställning bara lite grann. Det är mycket bättre att vilja bli duktig. Då måste vi inse att vi inte är så duktiga än och det kan vi ju heller inte vara, eftersom vi lär oss något alldeles nytt här. Om man redan var duktig på att memorera och hade superminne från början, så skulle man inte behöva gå denna kurs.

Jag kommer att fortsätta tjata om det här ;) eftersom det för många faktiskt är det enda hindret som står mellan dem och att få ett superminne. Vi måste släppa vår rädsla för att göra fel och ta felen med en klackspark och inse att de bara är nödvändiga lärdomar för att vi ska kunna bli bättre.

Det enda målet vi behöver sätta upp för oss själva är att genomföra de 60 lektionerna. That's it. Inget resultat i träningen eller något annat får ta bort fokus från just detta mål. Som tumregel kan man ha att aldrig göra samma lektion två gånger (det kan finnas undantagsfall då detta är nödvändigt, men fråga mig först, så ni inte slösar bort tid i onödan).

Kom ihåg också att man bör göra minst tre lektioner i veckan. Det innebär inte att man måste lära sig tre lektioner perfekt i veckan. Det räcker att köra igenom dem så bra man kan enligt instruktionerna, sen går man vidare.

Jag har märkt att vissa kommer av sig i språkmodulen. Här kommer några goda råd på vägen som kan hjälpa till. Språkmodulen skiljer sig från övriga moduler i att den är mycket friare. Vissa tycks tro att man måste kunna flytande ryska för att kunna gå vidare, så är det givetvis inte. Att lära sig ett helt nytt språk kräver mer arbete än 11 lektioner. Däremot så går man här igenom alla nödvändiga delar som behövs för att lära sig ett språk så snabbt och effektivt som det bara går. Men som det står på hemsidans förstasida: "Lär dig nya språk inom loppet av månader, inte år." Det går dock inte att göra på ett par enstaka veckor.

Personligen var jag inte intresserad av att lära mig ett helt nytt språk när jag gick kursen, allra minst ryska. Men det fick inte komma emellan mig och mitt mål att göra färdigt de 60 lektionerna. Själv gjorde jag memoreringsövningarna i språkmodulen på svenska och fokuserade på MM istället. Något som passade mig och mina mål utmärkt. Det är också anledningen att textmemoreringsmodulen kommer efter språkmodulen - att man ska hinna få nödvändig mängdträning med MM.

I textmodulen återgår träningen till att följa alla instruktioner exakt, så där kan vi pusta ut ;)

I övrigt är det jättekul att se vad bra det går för folk! Det finns inga omöjliga fall, det står helt klart. Den enda egentliga ansträngningen man behöver göra för att få ett superminne, när man väl har satt igång: Hang in there!

Kom gärna med kommentarer här i tråden, så lägger vi det här pusslet tillsammans ;)

/Mattias

Ps. För schackintresserade finns nu fyra valfria bonuslektioner om detta. De finns under 'Bibliotek' när man gjort färdigt de 24 första lektionerna.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by Florian »

Men Mattias! Nu skriver du att vi ska fortsätta med lektionerna och göra färdigt kursen, och så tipsar du om 4 bonuslektioner för oss schackintresserade. När ska vi nu göra klart kursen? ;)

Prio nr 1: Högskoleprovet den 23:e, sen: ???
Schack eller språkmodulen? :lol:
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by simonides »

Tack för en bra artikel! Jag tänker inte göra om några lektioner. Jag har ju haft dåligt samvete för att jag börjat ägna tiden mellan lektionerna att sätta alla figurkoder 00-99 fast jag bara är på lektion 4. Det kan väl ändå inte vara fel? I övrigt längtar jag bara efter att få bli klar med hela kursen.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by Mattias »

Florian: Ja, sätter du igång med schacklektionerna lär du väl bli någon slags schackmästare också ;) Vi såg ju hur det gick med kortlekslektionerna. Vips, så var jag ett rekord fattigare. Sånt gillar vi! Lycka till med Högskoleprovet!

Simonides: Bra jobbat! 00-99 ska ändå läras in, så det gör ingenting. Men det viktigaste i början är att köra lektionerna, där kommer också figurkoderna att introduceras gradvis, så man behöver inte ta alla på samma gång.

Alla andra: Ett hett tips är att slå på radion den 19/10 kl 21. Då blir det reportage med Florian i Skolministeriet i P1! :D

Ha det!
/M
wester
Posts: 3
Joined: Tue 15 Apr 2014, 11:15

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner, schacklektioner

Post by wester »

Såg detta med extra schacklektioner. Detta är precis en av anledningarna till att jag började denna kurs. Jag har spelat schack i många år och har några små meriter. Jag har under många år varit väl medveten om att jag verkligen bör lära mig öppningsteori men jag tycker att det är för tråkigt att plugga in tabeller med drag eftersom det aldrig fastnar!! Men nu vill jag bara plöja mig fram och se vad dessa extralektioner har att bjuda på. Just nu har jag gjort lektion fyra så jag har en bit kvar.:D
För övrigt: Grymt att man redan efter så få lektioner kan memorera så mycket, så snabbt :!: :!:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by Mattias »

Härligt mål att göra schacklektionerna, Wester! Fortsätt håll oss uppdaterade med hur det går med träningen :)
/Mattias
challe33
Posts: 6
Joined: Fri 28 Mar 2014, 22:13

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by challe33 »

Kanonskönt att höra detta!
Jag kom till lektion 18 för några månader sen men så kom jag av mig när jag kände att faktainformationen inte satt (lektion 13-23 med avslutande test), plus att jag inte tyckte att de tidigare lektionerna(1-12) satt tillräckligt bra.
Jag började helt enkelt om efter ett litet uppehåll och nu har jag äntligen kommit till lektion 25 :) . I MM har jag kommit upp till 240 siffror (bara 112 siffror klarade av dessa som bäst än så länge men det släpper mer och mer :D ). Kortleken håller jag också på att ta mig igenom :) . Kul!!!
Nu är det bara att fortsätta! :D
/Daniel, pianolärare
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Mål: Göra färdigt 60 lektioner

Post by Zapotec »

Bra artikel. Lika träffande som alltid. Tack Mattias för stödet.
Post Reply