Hjälp med att visualisera

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Saltiz66
Posts: 1
Joined: Sun 18 Mar 2018, 13:57

Hjälp med att visualisera

Post by Saltiz66 »

Hej

Jag är en riktig nybörjare gällande detta, jag kör fast på visualisering.
Har ni tips på hur jag kan lära mig att visualisera.
Suttit och stirrat rakt in i en vit vägg och försökt få fram någonting alls, men det enda jag ser med öppna ögon är den vita väggen.

Tar gärna emot tips o trix hur jag skall kunna komma igång, känns som om att visualisering är nyckeln till bättre minne :-)

Mvh
Anders
ricli85
Posts: 36
Joined: Mon 02 Sep 2013, 10:03

Re: Hjälp med att visualisera

Post by ricli85 »

Jag håller med om att visualisering känns som nyckeln.

Jag brukar ha lättare för att visualisera objekt jag har sett i verkligheten. Ju mer bekanta de är, ju mer detaljer jag känner till, desto lättare är det att visualisera.

Kanske det kan vara ett sätt att komma igång?
Cobra
Posts: 3
Joined: Sun 22 Apr 2018, 20:48

Re: Hjälp med att visualisera

Post by Cobra »

Håller med, det är knepigt. Jag försöker visualisera så jag "anar" bilden framför mig snarare än i huvudet (en subtil skillnad som är svår att ta på).

Om bilder är ett problem skulle jag googla lite på sånt man uppmanas visualisera bara för att "trigga igång" hjärnan lite.

Kanske försök att lita på vad som först dyker upp i huvudet. Jag menar, om någon säger ordet "telefon" så får du säkert upp en bild på nån form av bekant telefon i huvudet (din egna mobil, en gammal telefon, Nokia etc....). Denna bild är vad du nog bör sätta i minnet och försöka "lyfta ut" ur huvudet så den typ svävar framför dig.

För mig fungerar det att först visualisera de "grova" detaljerna av bilden (konturerna, utmärkande drag osv). Sen kan man bygga på med detaljer.

I Mästarminnesboken finns det övningar för att öva upp sin visualiseringsförmåga. Välj ett bekant föremål och försök att visualisera det så detaljerat som möjligt under 5 minuter. Öva varje dag. Finns säkert mer detaljerat beskrivet någonstans här.

Lycka till!

/Tomas
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Hjälp med att visualisera

Post by Mimmi »

Hej!
Man kan testa att visualisera figuren stor som en badboll hållen på armlängds avstånd (tips i en av Mattias böcker).
Det står lite olika bud på olika ställen i Handboken och lektionerna om vad som är viktigt.
Min slutsats av de olika buden är följande rangskala (kom gärna med synpunkter):

2 två sekunder max för att få 'driv'
z zooma-/in på/ut från/ figuren att bli STOR som en badboll hållen på armlängds avstånd
k konturerna är viktiga för hjärnans visuella analytiska system

3 tredimensionellt - figurerna man visualiserar ska ha 'volym'
h högupplöst/detaljerat dock ej för plottrigt
f i färg/textur

I början när man ska koppla två figurer fig1 och fig2 i visuella föreställningsförmågan så bör man
ta detta för vardera figuren och så för dem kopplade. Det blir således max 2+2+2 = 6 sekunder per
koppling. Alltså:
fig1: 2zk 3hf
fig2: 2zk 3hf
fig(1+2): 2zk 3hf

Med mängdträning så ska det bli allt bättre.

Synpunkter?
Det gäller ju att man /lär sig/tränar/ rätt från början.
/Hälsar Mimmi
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Hjälp med att visualisera, uppdaterat

Post by Mimmi »

Mimmi, Inlägg: 33, Blev medlem: ons 23 jun 2010, 06:38
Inlägg tis 18 sep 2018, 22:05
Re: Hjälp med att visualisera
Hej!
Man kan testa att visualisera figuren stor som en badboll hållen på armlängds avstånd (tips i en av Mattias böcker).
Det står lite olika bud på olika ställen i Handboken och lektionerna om vad som är viktigt.
Min slutsats av de olika buden är följande rangskala (kom gärna med synpunkter):

2 två sekunder max för att få 'driv'
z zooma-/in på/ut från/ figuren att bli STOR som en badboll hållen på armlängds avstånd
k konturerna är viktiga för hjärnans visuella analytiska system

3 tredimensionellt - figurerna man visualiserar ska ha 'volym'
h högupplöst/detaljerat dock ej för plottrigt
f i färg/ med textur/

I början när man ska koppla två figurer fig1 och fig2 i visuella föreställningsförmågan så bör man
ta detta för vardera figuren och så för dem kopplade. Det blir således max 2+2+2 = 6 sekunder per koppling. Alltså:
fig1: 2zk 3hf
fig2: 2zk 3hf
fig(1+2): 2zk 3hf

Med mängdträning så ska det bli allt bättre.

Synpunkter?
Det gäller ju att man /lär sig/tränar/ rätt från början.
/Hälsar Mimmi

[observera att turordningen mellan figurerna är viktig, så fig1 är understruken.
Observera också att fig1 kan vara en 'hel eller en ''del eller en ''detalj på hela figuren, medan fig2 alltid är en hel figur!]
Post Reply