Hjälp med att visualisera

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Saltiz66
Posts: 1
Joined: Sun 18 Mar 2018, 13:57

Hjälp med att visualisera

Post by Saltiz66 »

Hej

Jag är en riktig nybörjare gällande detta, jag kör fast på visualisering.
Har ni tips på hur jag kan lära mig att visualisera.
Suttit och stirrat rakt in i en vit vägg och försökt få fram någonting alls, men det enda jag ser med öppna ögon är den vita väggen.

Tar gärna emot tips o trix hur jag skall kunna komma igång, känns som om att visualisering är nyckeln till bättre minne :-)

Mvh
Anders
ricli85
Posts: 36
Joined: Mon 02 Sep 2013, 10:03

Re: Hjälp med att visualisera

Post by ricli85 »

Jag håller med om att visualisering känns som nyckeln.

Jag brukar ha lättare för att visualisera objekt jag har sett i verkligheten. Ju mer bekanta de är, ju mer detaljer jag känner till, desto lättare är det att visualisera.

Kanske det kan vara ett sätt att komma igång?
Cobra
Posts: 3
Joined: Sun 22 Apr 2018, 20:48

Re: Hjälp med att visualisera

Post by Cobra »

Håller med, det är knepigt. Jag försöker visualisera så jag "anar" bilden framför mig snarare än i huvudet (en subtil skillnad som är svår att ta på).

Om bilder är ett problem skulle jag googla lite på sånt man uppmanas visualisera bara för att "trigga igång" hjärnan lite.

Kanske försök att lita på vad som först dyker upp i huvudet. Jag menar, om någon säger ordet "telefon" så får du säkert upp en bild på nån form av bekant telefon i huvudet (din egna mobil, en gammal telefon, Nokia etc....). Denna bild är vad du nog bör sätta i minnet och försöka "lyfta ut" ur huvudet så den typ svävar framför dig.

För mig fungerar det att först visualisera de "grova" detaljerna av bilden (konturerna, utmärkande drag osv). Sen kan man bygga på med detaljer.