Oändligt antal bilder... eller?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Oändligt antal bilder... eller?

Post by ThinkingMind »

Hej,

Har haft ett avbrott här ifrån på grund av att träningen gick under förväntan sist jag försökte. Jag tänkte testa igen och se om det går bättre denna gång.

Hursomhelst, som rubriken beskriver. Om vi tar boll som exempel: fotboll, gummiboll, tennisboll, badboll och kanske sju bolltyper till... sen börjar det ta slut. Försöker verkligen tvinga fram grejer, resultatet är knappas framgångsrikt. Visst kan jag ändra färgen på dessa, men att också ändra formen samtidigt är knepigt. Spikig, vriden, i glas, i choklad, i metall. Sen då? Dessutom hur mycket de ska behöva ändras för att hjärnan ska kunna skilja bilderna åt.

Hur gör ni andra? Har ni något knep, för hittills går jag bet!
/G
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Oändligt antal bilder... eller?

Post by VictorBull »

Tjena G!

Problemet du nämner är inget ovanligt sådant. Själv kämpade jag med samma sak i början, tills jag insåg en sak. Det var att det inte alltid behövde vara en ensam 'boll' som kom upp som bild. Om du känner att du börjar få slut på bilder, ändra dem, så att de inte ser likadana ut. Istället för att du bara ser en badboll framför dig t ex, testa att se en badboll med ett spjut genom sig, eller ett troll som håller en badboll, eller en väska som är fylld med pyttesmå badbollar, eller en takränna där det fastnat en badboll. Är du med? Bilden kan ändå användas för ordet 'boll', men du har ändrat bilden så att den blir mer unik.

Jag vet inte om andra använder samma taktik, men så brukar jag göra, om jag hela tiden får upp bilder som jag tycker liknar den föregående för mycket. Det finns INGEN gräns för hur många bilder för en 'badboll' man kan ha.

Lycka till!
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: Oändligt antal bilder... eller?

Post by ThinkingMind »

Tack för svar, Victor!

Är fortfarande inte riktigt med! När jag försöker att visualisera andra alternativ tar det ibland stopp. Som att jag fastnar i samma hjulspår. Jag tänker fortfarande på hur pass mycket behöver jag ändra för att grejerna inte ska blandas ihop? För mig är detta det svåraste med träningen. Att komma på nya bilder. Jag som annars brukar vara fantasifull krockar med detta.

Hur ska jag komma vidare? Ska jag kolla söka upp bilder på Google? Vad finns det för knep annars att tillta? Kan det vara att det är gränslöst gör det svårare?

Samtidigt kommer frågan upp, är det här anledningen till många inte använder visualisering som inlärningsteknik, även om jag märker att det är överlägset?

/G
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Oändligt antal bilder... eller?

Post by VictorBull »

Hej igen G!

Så som jag har upplevt det så har det varit svårt att få fram nya och unika bilder i början, men att det med tiden blivit lättare och lättare ju mer man övat. Hur mycket dina bilder ska behöva skilja sig är en smaksak, det är nog ingenting som man kan svara objektivt på. Men med övning och erfarenhet kommer du själv märka hur lite dina bilder egentligen behöver skilja sig för att du ska se ett samband mellan dem.

En bra övning som Mattias R beskrivit i en av sina böcker var:
Visualisera ett objekt, t ex ett keyboard. Ändra sedan detta till 10 helt nya bilder som också symboliserar ett keyboard och försök göra detta så snabbt som möjligt, men fokus på att alltid få fram tydliga bilder. Du kommer utmana dig själv i din visualisering, samt att ändra om ett objekt flertalet gånger.

Ett annat tips är att inte hela tiden försöka 'tvinga' fram unika bilder, utan att helt enkelt lära sig att välja den allra första bilden som kommer upp, oavsett vad det må vara.

Om du hör ordet 'fotboll' kanske en stol kommer fram, utan att du kan förklara varför. Välj alltid det första som kommer i tankarna.

Hör även av dig till Mattias om du har fortsatta problem. Det är mycket frustration i början, men ju mer du försöker, desto lättare kommer det bli i framtiden.

//VIctor
Post Reply