Minnesträning tidigt för barn

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
MSchaulin
Posts: 3
Joined: Mon 16 Oct 2017, 19:12

Minnesträning tidigt för barn

Post by MSchaulin »

Har tre barn varav den äldsta fyller fyra snart och har ett intresse av bokstäver och siffror (kan räkna till hundra på svenska och engelska och börjat läsa enklare ord). Jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg att åldersgränsen för denna kurs var 14 år och jag hade tänkt ta familjeerbjudandet för att sätta mina barn i träning tidigt :)

Men jag vill att mina barn tidigt ska ha det lätt i skolan i form av att ta till sig information enkelt och inte behöva rabbla och ha dålig studieteknik som jag själv har brottats mer under grundskolan och högskolan (inne på min andra utbildning). Tänk vad jag hade haft tid till annat MEN framförallt kommit ihåg det jag läst (tyvärr minns jag inte mycket efter varje tentamen)!

Jag har börjat med Ribbingscykel med sonen och han kommer ihåg väldigt bra, men jag vet inte om han visualiserar eller bara minns... Läste någonstans skrivet av Ribbing himself att han gör vissa övningar med sina barn, kanske dags för en ny bok som är inriktat för barn som ska börja skolan? Eller varför inte en podcast avsnitt till en början (lär gå viralt) ;)

Annars, hur ska jag gå tillväga? jag har tålamod och kommer inte sätta någon press på barnen eller så och vet vikten av att det ska vara roligt för barn (precis som för oss vuxna) :)
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Minnesträning tidigt för barn

Post by Lillhannusin »

Hej!

Har lite liknande intressen som tidigare inlägget. Jag har en 2½ åring som ivrig på allehanda lekar och jag har tänkt att jag skulle börja introducera visualisering i form av lekande. Tips och ideer tas emot.

Mvh
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Minnesträning tidigt för barn

Post by Mattias »

Hej vänner!

Japp, det blir en bok om detta som släpps nu nästa år. Men *shhhh*, sprid det inte, det är inte offentligt ännu ;)

En grej att komma igång med, som vi hemma kallar för bokstavsjakten. Placera ut en stor bild för varje bokstav på cicerobilder (vi har inte ens tagit cicerobilder i ordning utan varierat placeringen slumpmässigt), Apa, Boll, Citron, Dinosaurie etc. Se det som ett långtidsprojekt så det är ingen stress. Dessa får bli permanenta och kan användas till allt möjligt i olika faser. I början kan man kombinera det med post-it-lappar där man kan träna på att skriva varje bokstav på respektive plats. Senare kan detta bli ett stödbildssystem för annat där man använder underbilder Apan, Bollen, Citronen etc.

Experimentera, lek och ha kul! Tanken om långtidsprojekt utan stress och tvång är det viktiga :)
/Mattias
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Minnesträning tidigt för barn

Post by Mimmi »

Ett tips är att man för infoelement bokstav tar ett kodobjet vars benämning tonar som bokstavstecknet.
a - ask
b - benskydd
c - ceratstift
d - degskrapa
e - eker
...
g - gem
h - hårnål
i - isdubbar
j - jeansficka
k - kolbit
o - osthyvel
p - pekpinne
q - qvinnosymbol i 3D
...
t - tepåse
u - urna
v - vedklabbe
w - wookpanna
...
y - yxa
z- zebrasvans
å - årklyka
ä - äppelskrott
ö - örhänge

vissa bokstäver ...

f - uttalas ju eff som ju börjar på 'e' jag har fender
l - uttalas ju ell som ju börjar på 'e' jag tar lekare (kolla på google)
m - uttalas ju emm som ju börjar på 'e' jag tar metronom
n - uttalas ju enn som ju börjar på 'e' jag tar neptuni gaffel
r - uttalas ju err som ju börjar på 'e' jag tar repstege
s - uttalas ju ess som ju börjar på 'e' jag tar seckatör
x - uttalas ju som exx som ju börjar på 'e' jag tar xylofonplatta

...
sen är det smartare att först böja lära barnen små bokstäver.
jag vikarierade en gång på dagis och Katja som hon hette ville lära k
så jag pekade på bokstaven 'k' och sen kunde vi ta vilken bok som helst och hon
kunde peka ut alla 'k' på vilken sida som helst.

Kul lek ...

Den ivriga läraren/föräldern vill ofta för mycket.
När älsta dotran nu 35+ skulle lära färger med stora legobitar rött, blått,grönt, gult
så ställde jag mitt arma nöt till det. Istället för att plocka ut en bit och säga 'gul' så ville
jag lära ut alla färger på en gång. Det skapade frustration.
Alltså en färg en dag med repetition och sen kan barnet få undra vad en 'inte gul' heter någon annan dag.

Man börjar med det kända och kopplar till nytt.
Katja hade fem bokstäver som hon kunde börja med.
När man lärt de småbokstäverna så ser man att många stora bokstäver är nära lika de små
c k m o p s u v w x z
C K M O P S U V W X Z

f i j l n t
F I J L N T

Det finns en regel (Pareto) att man när man tränar något så sätter man ribban så att man klarar
80 av 100 försök. Om det är för lätt så kan man ju alltid öka utmaningarna.
Men de flesta har svårt att bli rättade ...
Varje person med pedagogiska ambitioner för såväl sig själv som andra kan ha gläde av
tipsen i Karen Pryors bok -Skjut inte hunden!
Visserligen har hennes exempel blivit lite dammiga, men själva metoderna är briljanta.
Som shejpningens tio lagar/regler. Boken ingår som mateial i modul 4, texter i GMS kursen.
Hälsar Mimmi


jag skulle också varmt rekommendera att man byter en cykel som stödobjekt mot något entydigt att
läsa av som exempelvis en skidstav eller en synål - hur läser man entydigt av en cykel? Det går men en nybörjare
behöver enkla - entydiga objekt som stödobjekt.
Hälsar Mimmi
MSchaulin
Posts: 3
Joined: Mon 16 Oct 2017, 19:12

Re: Minnesträning tidigt för barn

Post by MSchaulin »

Såg nu att en bok på ämnet är på väg, nämligen "Smart föräldraskap: Stärk ditt barns lärande, fokus och kreativitet" som du Ribbing hintade om i första inlägget. Jag och min fru ser verkligen fram emot att läsa och arbeta med den med våra barn!
Post Reply