Speed reading

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Speed reading

Post by dcwashington »

Hej!

Jag undrar om någon (Mattias?) har tips på ett bra program/kurs inom speed reading?
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: Speed reading

Post by dcwashington »

... och om någon har erfarenhet/intresse inom speed reading i övrigt får den gärna dela med sig :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Speed reading

Post by Mattias »

Hej DC!

Har egentligen aldrig jobbat med speed reading. Har varit mer fokuserad på att kunna ta in och minnas det jag väl läser.

Allt gott,
Mattias
softarn
Posts: 5
Joined: Fri 16 Sep 2016, 13:40

Re: Speed reading

Post by softarn »

Också funderat på speed reading men tänkt att minneskursen borde prioriteras först. Men så länge du kan läsa snabbt och fortfarande utföra det du behöver för att också minnas informationen är det väl bara köra på. Som jag förstått det finns det inte så mycket att göra inom speed reading än enkla saker som att inte uttala allt man läser i huvudet och tvinga hjärnan att vänja sig att läsa snabbare, precis som vi här vänjer hjärnan med att visualisera och koppla snabbare.
dcwashington
Posts: 9
Joined: Mon 28 Nov 2016, 13:45

Re: Speed reading

Post by dcwashington »

Sant. Har googlat på det en del och verkar som du säger bara vara vissa få tekniker som man måste öva mycket på. Jag tror att den förbättrade koncentrationsförmågan i samband med memorering kommer att öka läshastigheten också, så ska köra på 100% med Mind Academy och utvärdera efteråt :)
david.spjuth
Posts: 17
Joined: Wed 29 Jun 2016, 19:37

Re: Speed reading

Post by david.spjuth »

Ibland så handlar det inte om att läsa snabbt utan läsa smart, se denna länk https://www.youtube.com/watch?v=ca7Wt8lDK0s som jag tycker är högst användbar när det gäller flera facklitteratur-, praktiska-, teori-böcker.

Beroende på vad du vill använda din speed reading till så finns det nog olika områden att titta på diverse tekniker. Dock tror jag att fixa ett superminne (och hur man långtidslagrar de största ideerna/lärdomarna från resp bok) ger betydligt mer i de flesta fall.

Allt väl,
David
Post Reply