Hur ska jag göra?!

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Atkins
Posts: 23
Joined: Tue 14 Apr 2015, 10:46

Hur ska jag göra?!

Post by Atkins »

Hej Allesammans!

Ni som har läst min journal vet att jag har satt upp ett väldigt ambitiöst mål för min minnesträning: Att köra en lektion varje dag och på så sätt klara av utbildningen på 60 dagar.

Anledningen till detta är att jag i januari drar på en långresa, vilket innebär att jag inte kommer att ha tillgång till Mind
i ca 5 månader.

Hittills har utbildningen gått suveränt bra! Mitt fokus förbättras för varje lektion, jag blir snabbare och bilderna blir allt tydligare!!

Skon klämmer dock vid figurkoderna. Jag har varit extremt dålig på att träna dessa, vilket har resulterat i att jag endast har 32 på reflexnivå (inom 1 sek) och 68 på nästan-reflex nivå (över 1 sek).

Jag funderar på att fortsätta jobba med korten tills jag har 100 figurkoder (samt 28 bokstäver) på reflexnivå med tanke på att dessa, som jag har förstått det, är otroligt viktiga för nästa kursmodul. Detta kommer DOCK innebära att jag inte hinner slutföra utbildningen och kommer behöva ta ett 5(!) månader långt avbrott.

Hur ska jag göra?

A.) Fortsätta med lektionerna och kötta kort som om livet stod på spel och hoppas att jag inte stressar mig igenom kursen (och därmed kanske förstör min chans till att få ett mästarminne).

B.) Bita i det sura äpplet, lägga ner tiden som krävs på figurkoderna och därefter fortsätta för att sedan slutföra kursen i juni.

Följdfrågor:

1.Är det möjligt att fortsätta kursen även om jag inte har dem på reflexnivå just nu (men köttar kort de kommande dagarna utanför lektionstid) eller rekommenderas det att fixera dem till reflexnivå först?

2. Om jag nu väljer att fixera dem till reflexnivå först och därefter fortsätter med lektionerna och därmed sparar några lektioner till januari, sabbar det min chans till att fixa ett mästarminne (dvs. Jag vet att jag lär mig en färdighet och den kan visserligen inte tas ifrån mig. MEN! Jag är lite rädd att jag på något sätt förstör för mig själv och sabbar all tid jag har lagt/lägger ner nu :D vilket resulterar i ett ofullständigt mästarminne?)

3. Om jag väljer B, hur minimerar jag skadan av att inte plugga? Köra mentala teknikövningar varje morgon + kort + använda färdigheten i vardagen?

Väldigt tacksam för svar!

/Atkins
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hur ska jag göra?!

Post by Mattias »

Kanonbra Atkins!

Svaret är givet, det är bara att kötta på med lektionerna. Figurkoderna behöver dessutom inte sitta på reflex förrän vid lektion 24, så det är lugnt. Och inte ens då så sitter figurkoderna direkt ihop med lektionerna, så bara man regelbundet jobbar med figurkoderna så de sätter sig gradvis bättre, så spelar det ingen större roll just när de sitter.

Jättebra mål du har! Bara att hojta till om det dyker upp fler funderingar så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig nå hela vägen på utsatt tid.

Keep it up! :)
/Mattias
Post Reply