Webbprogrammerare till webb app

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Webbprogrammerare till webb app

Post by Curium »

Jag har försökt ta mig igenom kursen ett par år nu men har aldrig haft tid till att göra den (senaste året har jag pluggat 100 % och jobbat 100 %, till exempel). Det som alltid tagit längst tid i de lektioner jag har gjort har varit att lära mig figurkoderna så jag tänkte jag skulle göra en webb app för att kunna öva på dem året som kommer. Lite som att skriva ner dem på två kortlekar fast mer praktiskt att sitta med på bussen. :)

Hittills har jag gjort back end-delen men har inte riktigt haft varken ork eller tid till att göra klart front end-delen, dessutom är jag kass på design. Någon som skulle vara intresserad av att hjälpa till att få ihop den? Florian till exempel, är du hemma på JavaScript/TypeScript och har lite tid över? ;)

Källkoden finns på https://github.com/OskarKlintrot/Mnemon ... s-Training.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by martinolin »

Det finns ganska bra appar som du kan använda som "tränings-kort". Jag använder själv Flashcards Deluxe för iPhone och det funkar över förväntan. Har den ju alltid med mig, så jag kan träna när och var jag vill.

Har byggt upp ett par olika kortlekar.
En för datumkoder (månader, dagar, 1-31)
En för alla nummerkoder (0-99)
Och en för varje tiotalssekvens, dvs 40-49, 50-59 etc för att kunna detaljöva vissa serier.

Tycker själv att det hjälper en hel del. Man kan utan problem ha både text och bild på korten så om det är bilder jag har svårt att visualisera så har jag en hjälpbild på plats.

Hoppas svaret hjälpte även om det inte var programmeringshjälp du fick ;)
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by Curium »

Flashcards Deluxe såg väl rätt okej ut men inte riktigt vad jag ville ha, av det lilla jag såg på google play :) Men om jag inte får klart min app så varför inte.

Jag kanske ska tillägga att jag har kommit ganska långt med front-end biten också, det finns ett ui med jQuery och Bootstrap. Det går att göra lite inställningar och hämta en array med bilderna. Nästa steg är att få appen att räkna ner och byta ordpar själv. Ingen?
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by Mimmi »

vill bara............................................ påpeka att man istället för att illustrera ett föremål ska skriva benämningen på föremålet.
jag kodar exempelvis

infoelement på ena sidan.......... benämning på den andra
''o'' ........................................... ''osthyvel''
''z'' ......................................... ''zebrasvans''

själva föremålen har man ju specifikt i sin visuella föreställningsförmåga


Hälsar mimmi
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by Curium »

Precis så ska det se ut, fast jag hade tänkt att man visar ett ordpar åt gången som byts automatiskt efter valfri tid. Jag börjar bli lite sugen på att ta tag i projektet igen, ska se om jag kan få upp appen online ikväll så ni kan får se hur det ser ut hittills!
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by Curium »

Så här långt har jag kommit: http://figurkoder.azurewebsites.net/

Jag upptäckte dock nu att sidan inte fungerar på mobilen, attans!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by martinolin »

Mimmi, jag är helt med på att det är ordet och min egen visualiserade bild som är det det viktiga, och det är vad jag arbetar med. Men ibland är det bra att ha stöd av bilden för vissa saker som jag tyckt är svårt att visualisera, tex aNeMon och CaPotasto.

Curium, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med utvecklingen men lycka till!
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by Curium »

Är det någon bild jag inte får upp tydligt ganska snabbt brukar jag bara google på ordet och ta första bästa som ser bra ut. Är ju inte så noga att visualisera just en anemon, bara man använder samma bild hela tiden.

Nu fungerar webb appen på mobilen! Hade glömt en rad kod... Ser fortfarande ut som skit men ändå! :)
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Webbprogrammerare till webb app

Post by oscarrudnas »

Det finns ganska bra appar som du kan använda som "tränings-kort". Jag använder själv Flashcards Deluxe för iPhone och det funkar över förväntan. Har den ju alltid med mig, så jag kan träna när och var jag vill.

Har byggt upp ett par olika kortlekar.
En för datumkoder (månader, dagar, 1-31)
En för alla nummerkoder (0-99)
Och en för varje tiotalssekvens, dvs 40-49, 50-59 etc för att kunna detaljöva vissa serier.

Tycker själv att det hjälper en hel del. Man kan utan problem ha både text och bild på korten så om det är bilder jag har svårt att visualisera så har jag en hjälpbild på plats.

Hoppas svaret hjälpte även om det inte var programmeringshjälp du fick ;)
Thank you!
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Post Reply