hur bör jag fokusera bilderna?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
challe33
Posts: 6
Joined: Fri 28 Mar 2014, 22:13

hur bör jag fokusera bilderna?

Post by challe33 »

Hej!
Jag har hållit på ett tag med cicerobilderna och är för tillfället uppe i 300 stycken. När jag visualiserar så märker jag att jag hittar olika sätt att göra detta.
Förklaring: När jag visualiserar tex en ananas så kan jag se den "framför mig" (som jag förstår så måste vara den som gäller enligt kursboken, att se bilden som på en tv skärm).
Jag kan också se bilden inombords som brukar vara lättare när jag har något som stör framför mig eller när jag ska memorera siffror på cicerobilderna(ser nummer framför mig på skärmen).
Sen har jag märkt att jag även kan placera bilderna (detta låter flummigt ;) ) i pannhöjd tex vid kortleksmemorering. Då ser jag kortet jag ska memorera och den visualiserade bilden hamnar hamnar ovanför (som vid delad datorskärm). känns dock som bilden är projecerad i pannan :roll:
Kontentan är att det är 3 olika varianter som gör mig lite förvirrad. Är det tv skärmen som gäller?
Mvh. Daniel, pianoläraren
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: hur bör jag fokusera bilderna?

Post by Mimmi »

hur bör jag fokusera bilderna?
Hej, pianopedagogen!
Att visualisera ska automatiseras! (jfr att spela på piano)
Jag har ramsan [zk 3h r2] som jag kan hålla mig till
det innebär att man visualiserar i sin visuella föreställningsförmåga de figurer man
använder för att memorera.

Steg1: Man visualiserar figA som är stödfiguren, det lokus som man använder som stimulus
[zk 3h r2]

Steg2:
Man visualiserar figB som är kodfiguren, senare responsen, som kodar det infoelement som ska
memoreras
[zk 3h r2]

Steg3:
Man sammanför figA med figB till fig[AB]
[zk 3h r2]

Och betydelsen av ramsan är:
z: zooma in för att få badbolls figurstorlek hållen på armlängds avstånd framför sig.
k: beakta främst konturerna på visualiserad figur

3: 3D- visualisera figuren Tredimensionellt.
h: HD- visualisera figuren Högupplöst

r: RGB, dvs visualisera figuren i färg
2: visualisera figuren i max 2 sekunder

Man kan börja med steg 1 och roa sig att träna på med vilken figur som helst, verklig eller föreställd, när som helst när man köar, eller har annat vänte.

Just max 2 sekunder är grundläggande, för hjärnan behöver 'driv' för att behålla fokus.
Om 2 sekunder är hopplöst, så ökar man på med någon sekund och träna sig under kommande veckor nedåt. När man fått upp snitsen och automatiken så går allt i ett och man kommer att klara det under sekunden! När man kommit under 1 sekund för alla tre stegen så vet man att man med 300 preparerade lokus kan memorera 300 infoelement på
lika många sekunder eller 5 minuter.

Detta kan utformas som MVD minsta verksamma ''dos''. Man får roligt och slipper de plågsamma bryderier som annars med tiden för den envise kommer att ''slipas bort''.

Jag vill här också passa på att upprepa träningens 10 regler. (bearb. från Pryor skjut inte hunden!)
01 höj kriterierna i små steg
02 träna en aspekt i taget
03 sätt önskad respons på oregelbundet förstärkningsschema
04 när nytt kriterium introduceras, slappna tillfälligt av med de tidigare.
(05 ligg steget före din lärling 06 låt bli att byta tränare under vägen)
07 uteblir, framgång med träningsprogrammet, så pröva ett annat program
08 låt bli att avbryta ett träningspass utan anledning
09 om beteendet/ färdigheten/ försämras så backa tillfälligt till "dagis"
10 avsluta om möjligt varje pass i högform (dvs. medan det fortfarande går bra).
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: hur bör jag fokusera bilderna?

Post by Mattias »

Tack Mimmi,

Jag vill bara förtydliga för andra att Mimmi inte är officell instruktör. Själv förstår jag inte alla Mimmis begrepp och principer, och personligen tycker jag de är på tok för krångliga och därmed kontraproduktiva. Det går att förklara den praktiska träningen mycket enklare.

Allt gott! :)
/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: hur bör jag fokusera bilderna?

Post by Mattias »

Angående den ursprungliga frågan: "Var" man visualiserar spelar egentligen ingen roll. Alla har lite olika upplevelser av detta och så länge man föreställer sig bilderna 3d och stort spelar det ingen roll var de befinner sig, de finns ändå bara i hjärnan ;)
/Mattias
Post Reply