konsonans och symboleringsteknik

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

konsonans och symboleringsteknik

Post by ivarson »

hade fortfarande lite svårt för dessa i lektion 4.

känns som att jag behöver ge hjärnan någon mer ledtråd när det inte är uppenbart vad bilden motsvarar.
figurkoderna är exakta och lätta imho.

är det rekommenderat att lägga på en underbild eller nåt för att hinta?

t.ex ska komma ihåg ordet jubbe. tänker då en gubbe med stor käpp. kan man då trycka ditt en Jordgubbe till vänster om gubben för att påpeka den stavelsen som ska ändras vid återkallandet?

nu klarar jag förvisso av att lura utt jubbe>gubbe men för ord som jag inte ens vet innebörden av, eller ens hört förut
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: konsonans och symboleringsteknik

Post by Linn »

Man kan lägga till en underbild men det är inte så rekommenderat :D När det är ett längre ord kan det behöva göras associationer, men när man är i så tidigt stadie av kursen är det bra att försöka använda en bild och istället hålla tempot uppe. Det är bra att försöka hålla det så avskalat som möjligt. Om man väljer den bild som man först kommer och tänka på (gubbe med käpp) så ska man kunna lita på att hjärnan kommer kunna koda tillbaka till ursprungsinformationen. Medan man visualiserar så läser man "ordet" ett par gånger, men sen räcker det med en enda bild som ledtråd eftersom det skapas kopplingar automatiskt utan att man medvetet gör om allting till bilder. När det är exakta siffror och tal som är väldigt mer abstrakt, eller avancerade längre ord memorerar man det som associationer, men det kommer mer om det längre fram! :)

/Linn
Post Reply