antalet cicerobilder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

antalet cicerobilder

Post by ivarson »

jag har 90 stödbilder mha cicerotekniken, och de sitter rätt bra.
dock var det först den sista sekvensen av cicerobilder där jag la in 20 stödbilder och de funka bra där med.
är det rekommenderat att inte överstiga 10-15 bilder per plats eller är det bara något jag fått för mig?

att ha massa rum med så få som 5-10 bilder medför ju en slags fragmentering såvida det inte är enbart 5-10 element du ska memorera.

sen kan det ju bli plottrigt att komma ihåg massa detaljer i ett litet rum till skillnad från hus på väg hem, som funkar väldigt bra för mig. ska jag pressa fram en större buffert om jag kan det?
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: antalet cicerobilder

Post by Linn »

Hej Joel!

Om du hittar så många på en plats kan du absolut välja 20 stödbilder istället för 10-15. Huvudsaken är att det är "jämna" tal, och inte t.ex. 23 eftersom det då blir svårt att navigera sig bland dom. När man gått igenom bilderna i ett svep några gånger så sätter sig ordningen som att det blir en enda kedja stödbilder och inte små delar där man kan lagra bilder utan att det blir "hackigt", så det spelar egentligen ingen roll om man har 10 eller 20 i ett rum/på en plats förutom att det kanske kan kännas smidigare att komma på 20 på en gång.

Om du känner att det är lättare med större objekt, kör på det. Hus kan däremot lätt blandas ihop när det blir mycket information att memorera, eftersom de flesta liknar varandra till form och material, så försök att välj ut objekt som tydligt skiljer sig från varandra. Om det är detaljer i ett rum man lagrar som stödbilder behöver man bara förstora upp dom kraftigt för att de inte ska bli plottrigt. När man sedan gått igenom ordningen ett par gånger kommer de komma upp automatiskt och man behöver inte "leta" efter de små detaljerna. :)

/Linn, Mind Academy
Post Reply