Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Inspire
Posts: 21
Joined: Mon 30 Aug 2010, 23:55

Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by Inspire »

Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Får bilder låta, exv en altflöjt eller brummande motor? Lukta kardemumma? Osv

Jag har märkt att ffa när jag använder kedjemetoden har mina bilder en tendens att vävas samma till en historia där det händer en hel del. I nuläget känns det inte som en nackdel för att få tillbaka minnet, men jag vet naturligtvis inte vad det har för konsekvenser på lång sikt när jag ska memorera betydligt mer material.
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by Linn »

I GMS använder man sig bara av stillbilder och inte historier eller andra sinnen för att det går att applicera när man längre fram snabbt och effektivt ska memorera information i t.ex. böcker, på föreläsningar o.s.v. Det viktiga är att följa instruktionerna i lektionerna för att på "ultimatast" sätt med hjälp av GMS utveckla superminnet. :)

/Linn, Mind Academy
martin1
Posts: 14
Joined: Thu 14 Nov 2013, 21:04

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by martin1 »

Men, likväl vill jag minnas att man då och då får råd av er eller i lektionerna att låta bilderna interagera lite granna, som att det håller på att hända något eller har hänt något, det vill säga vi ser ett snapshot av ett händelseförlopp.

Kan inte komma på exakt så som skrivits på lektion, men illustrerar konceptet med ex. 06 (yxa) och 31(ben) kan man låta yxan sitta inhuggen i benet/lårbenet/hundbenet eller vad man nu valt som bild, så det är lite flisor och dylikt i området där de sitter ihop.

Har själv också testat lite grann med att blanda in lukt och ljud men vad jag märkt tänker jag inte på det när jag återkallar, det går för fort kanske?

Mvh // Martin
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by ivarson »

Som jag förstått det är det helt ok att vrida och vända på objekt, det tillochmed rekommenderas ju för att känna till objektets struktur. Att få dem röra på sig samt "stanna" är en bra övning för att få kontroll på visualiseringar. Sen är det ju en tumregel att sakerna ska korsa eller vidröra varandra.

Men när man studerat objektena och valt en lämplig skärningspunkt ska man sluta med snurrandet och så, eftersom man lätt kan bli osäker på konstellationen nästa gång man återkallar.

Ibland när du vrider och vänder för mycket på saker så är det för att hitta den felfria och mest logiska kopplingen, och då kan det istället krävas logiska resonemang för att återskapa bilden istället för den ursprungliga tanken, som enligt gms är bäst lämpad.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by Mattias »

Hej Martin!

Du kan absolut låta objekten "interagera", så länge det är den spontana förstatanken som dyker upp och att de två bilderna hålls som stillbilder och nuddar varandra i ungefär de storleksförhållande som är tänk för respektive kopplingsteknik. Låt inte "interagerandet" spinna vidare som någon slags historia som tar tid och fokus. Kom ihåg att det är du som bestämmer och snabbt kan gå vidare :) Det sistnämnda, att ha full kontroll och att samtidigt använda sig helt av spontana "förstatankar" är ingen motsägelse. Kontrollen kommer gradvis med träning och består i att du kan hålla bilderna stilla samt snabbt gå vidare när du skapat bildkopplingen.

Ivarson: Ibland kan bildkopplingen bli "logisk" och ibland kan den blir "ologisk". Det spelar ingen roll. Du vrider snabbt och instinktivt och direkt när du hittar ett sätt att få ihop bilderna, behåller du det och går vidare till nästa koppling. Ganska snart kan man även gå ifrån vridandet och bara sätta ihop dem direkt på första bästa sätt.

Bra grabbar!
/Mattias
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by ivarson »

Matthias: Vad jag menar att när du ska koppla ihop två objekt där ingen självklar skärningspunkt finns, kan du (läs jag) hamna i en situation där man börjar utvärdera de två- tre lämpligaste alternativen, och motivera beslutet med något som är långt ifrån spontant. _Den_ associativa tanken som till sist kunde motivera plats B istället plats A på stödbilden hade förmodligen inte existerat om du inte börjat 'resonera', och när man ska återkalla kan den då vara helt väck och därmed platsen för skärningspunkten.

jag hamnar själv ofta i den sitsen, särskilt med sfäriska objekt :-)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by Mattias »

Hej Ivarson,

Är inte riktigt säker på vad du menar. Skärningspunkt kanske är fel ord. Platsen där de båda objekten nuddar varandra, är vad jag menar. Eftersom bilderna är tredimensionella fasta objekt så kan de alltid nudda varandra på mängder av olika sätt. Bara att välja första bästa.

Allt gott!
/Mattias
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by ivarson »

Det är vad jag menar också, men det vart ett lite längre "ord" att skriva som du gjorde :-)

Det kommer säkert med övning som du säger, men ibland hittar man inte varken något "första" eller "bästa" sätt att koppla ihop saker, (de kanske är väldigt runda båda två) och då kan jag ibland ändra mig in i det sista (går förbi 6 sekunder) och försöka hitta på något smart sätt till varför sakerna till slut sattes ihop på ett visst sätt.

tack för hjälpen
//joel
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Aktivering av andra sinnen Rörelse/Lukt/Ljud

Post by Mattias »

Kanon!

Yes, det kommer med mängdträning, att man vänjer sig vid att inte ändra sig, jämföra olika möjligheter att sätta ihop dem, söka efter "smarta" sätt osv. När man kommer in i detta "flow" så blir även återkallningen bättre, och fort går det :) Detta är en viktig anledning till att träna med en hög hastighet, att inte ge hjärnan överflödig tid att kunna stanna upp och fundera och tveka.

Det kommer med träning. Kör hårt och ha kul! :)
/Mattias
Post Reply