Lära sig låtar med GMS?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Lära sig låtar med GMS?

Post by cosmikdebris »

Hej!
Nu är det så att jag har gått och skadat handleden och kan därför inte spela gitarr. Vill dock ändå kunna arbeta på min repertoar så gott jag kan i mitt handikappade tillstånd, och tänkte höra om man på något smart sätt kan använda GMS för att lära sig ackordföljderna till x antal låtar rent intellektuellt.

Låt oss säga att jag har följande ackordföljd som jag vill memorera:

Vers:
D – Bm – F#m – Em7 – A7
D – Bm – F#m – Em7 – Gm

Refräng:
D – A7 – A – A 7 – G - D - A – A7 – G – D

Vad är den absolut bästa metoden/tekniken att memorera denna information på? Jag har testat att köra med figurkoder men det var otroligt omständigt. Jag kanske bara gjorde fel, så därför vill jag höra din åsikt! :-) Kom med förslag!

/Johan
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by cosmikdebris »

Kom också gärna med tips på andra roliga saker inom musik som man kan memorera!

/J
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by Mattias »

Att använda figukoder skulle definitvt vara mitt tips. Beroende på vilken kunskapsnivå du ligger på kan du använda dig av figurkoder på olika sätt. Dels kan du så klart ha olika figurkoder för varje ackord. Men du kan också memorera vilken tonart en låt går i och sedan klumpa ihop vanliga ackordföljder funktionsmässigt och t ex ha en figurkod för Dominant - Tonika (t ex A7 - D), en annan för Subdominant - Dominant - Tonika (t ex F - G7 - C).

För att kunna använda figurkoder överhuvudtaget behöver du däremot spela samtidigt som du använder dem för att rätt kopplingar ska bildas i hjärnan så det hela går mer och mer automatiskt. Så vi får hoppas på ett snabbt tillfrisknande!

Lycka till!
/Mattias
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by cosmikdebris »

Har inte tänkt på att man kan skapa figurkoder för vanliga ackordföljder, det ska jag definitivt testa!

Kan du berätta mer detaljerat om hur du skulle gå till väga för att skapa figurkoder för olika ackord? Skulle du inkludera tonernas namn (ex. figurkod för "Gdim"), eller bara själva ackordtypen (ex. figurkod för "dim"). Eller skulle du skapa figurkoder för alla olika ackordtyper men utgå från romerska siffror (I, IV, iimin7, Imaj7, viio, osv.)?

Tycker att om jag skulle skapa figurkoder för alla ackord skulle det ta otroligt lång tid. Skulle jag då inte behöva skapa figurkoder för alla olika typer av ackord per ton? T.ex. figurkoder för A, Am, A7, Adim, Aaug, Am7, Amaj7, osv. och sedan göra samma sak för alla övriga toner? Jag kanske tänker otroligt snett och dumt nu, så det ska bli intressant att höra vad du säger!

/J
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by Mattias »

På den nivån du verkar ligga, så skulle jag absolut börja med att göra figurkoder för funktionerna i durskalan (att utgå från romerska siffrorna fungerar utmärkt) och träna på att spela efter dessa. Att kunna spela utifrån funktioner (och dessutom kunna memorera dem med figurkoder!) kommer att göra dig sjukt duktigt. Du kommer att "förstå" musiken mycket bättre och lära dig nya låtar enormt fort (eftersom låtar trots allt är ganska lika varandra funktionsmässigt), men det kräver en del träning och möjligen också lite utfyllnad av luckor i musikteori.

På detta vis blir det inte alls särskilt många figurkoder som behövs. I är exempelvis alltid dur och maj7 om du väljer att spela den som fyrklang. II är alltid moll och liten 7:a vid fyrklang osv. När det gäller dim så finns det bara tre dim-ackord (Adim och Cdim är exempelvis exakt samma ackord).

När du börjar få koll på dessa grejer kan du lägga till nya figurkoder för vanliga ackordföljder allt eftersom, som t ex vid II-V-I eller IV-V-I.

Oavsett vilken nivå du lägger dig på är det viktigaste att spelar samtidigt som du visualiserar, så reflexkopplingar skapas. Att bara memorera låtar som en ren mental övning gör kunskapen för långsam för att vara riktigt användbar när du står där och lirar i stundens hetta.

Lycka till! :)
/Mattias
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by cosmikdebris »

Skitbra tips Mattias! Har rett ut lite förvirringar nu, så har börjat nöta in figurkoder för romerska siffror. :-)

Tänkte även höra vad du har för erfarenhet av att använda GMS för att lära sig notläsning? T.ex. om du har förslag på bra sätt att lära in noterna för de olika klaverna (diskant, bas, m.m.)?

/J
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by Mattias »

Att näsa noter är mer en praktiskt förmåga som behöver tränas in. Det är inte mycket information du behöver lära dig, så här tror jag inte GMS kan tillföra så mycket.
/M
Junos
Posts: 3
Joined: Wed 27 Dec 2017, 12:24

Re: Lära sig låtar med GMS?

Post by Junos »

Skulle man inte kunna visualisera en bild (kanske ett runt föremål för noter är alltid prickar) för varje position på linjerna. Den på översta linjen kan vara en frisbee (för att det är ett F) och den på mittersta linjen skulle kunna vara en biljardboll (B), osv.
Halva noter visualiserar man som en halv frisbee eller biljardboll.

Man kanske bör ha olika bilder för olika oktaver.
Post Reply