Just checking... Tryckfel?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
SandraMagnusson
Posts: 21
Joined: Sat 29 Dec 2012, 19:32

Just checking... Tryckfel?

Post by SandraMagnusson »

Jobbar med lektion 4 och har kommit till den här kommentaren på s.80 i handboken: "Associationselementen hängs alltid på associationsbasen i samma riktning... Från höger till vänster, uppifrån och ner, precis som vi läser."

Vill bara kolla att jag förstått rätt - visst ska det vara från vänster till höger istället?

Dessutom undrar jag över en annan sak. Så här långt hakar jag mig nästan alltid på kedjemetoden (cicero är det enda som funkar prickfritt) och måste ofta börja bakifrån eller från något annat element som jag faktiskt minns. Är det ok att göra det, eller sabbar jag min inlärning? Hör kanske till saken att jag som tolk ofta tvingas bygga mina tolkade meningar bakifrån, för att det ska funka med språket - kan det månne vara en arbetsskada...?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Just checking... Tryckfel?

Post by Mattias »

Hej Sandra!

Jag flyttade tråden hit för att det blir lite coaching också.

Yes, du har förstått rätt, jag skyller på tryckfels-nisse ;)

Det är inte tänkt att övningarna ska fungera prickfritt så här i början. Du har ju bara gjort några lektioner, och det är inte tänkt att du ska ha ett fullfjädrat minne redan innan du gjort lektionerna ;)

Det är HELT NATURLIGT att missa kopplingar. Bli inte frustrerad över det, då kommer det bli en jobbig kurs för dig. Det enda sättet att lära sig är att man har en hel del fel när man tränar, men gradvis kommer de att blir färre och färre. Se dig själv som en basketspelare som just börjat träna basket. Det är omöjligt att sätta alla skott i korgen direkt, men med träning blir det fler och fler fullträffar. Men det är ingen idé att bli sur bara för att man missar.

När du inte kommer ihåg en bild får du tjuvkika på skärmen, anteckna det ordet och försöka vidare med nästa ord. När du är färdig reparerar du alla missade kopplingar och försöker återkalla dessa igen. När du väl satt alla ord en gång är övningen färdig.

Lycka till! :)
/M
consideRatio
Posts: 9
Joined: Mon 04 Feb 2013, 14:59

Re: Just checking... Tryckfel?

Post by consideRatio »

Tack för din bok Mattias! Tack alla delaktiga i denna websida! Vilken kick jag fått! Och jag har knappt kommit igång! :D

Jag är så glad över du verkar försöka sprida detta så mycket du kan Mattias, och att du dessutom har stort intresse för att få det in i skolorna, jag delar din vision om att det är något man ska lära sig som att läsa, just nu främst i tro om att du har rätt om kraften i minnestekniksträning men snart förhoppningsvis baserat på egna erfarenheter också!

Jag är en lärarstudent, och min stora drivkraft är att förändra skolväsendet till att bli mer effektivt speciellt inom matematiken där jag upplever mig sitta på så tekniska lösningar på detaljer. Framförallt upprör det mig att det förekommer pappersmatteböcker fortfarande, ett snabbt exempel på varför är att eleverna inte kan få direkt feedback när det hade varit möjligt med en digital matematikbok. (En elev svarar felaktikgt att 1+1+1*0 är 0 t.ex, en mattelärare ser direkt vad den ska tipsa eleven om, det kan en digital matematikbok också göra, men inte en pappersbok)

Okej hursomhelst:
När jag såg denna tråd tänkte jag tillbaka på en detalj jag läste I gms-handboken, det verkar som enheten Hz är definierad per cykler per sekund, så antagligen ska det nedanstående på sidan 51 översättas som 1000 gånger i sekunden.
"Frekvensen för nervcellernas impulsgenerering överstiger inte 1000Hz (1000 gånger i minuten)"

Lycka till med din bok du hade en titel-tävling på nyligen! Det ska bli jättespännande att läsa den! Tack för din bok, tack för websidan alla delaktiga, tack! :D
Post Reply