Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Mattias »

Jag har fått en del frågor om detta på sistone och tänkte att jag sammanfattar det här. Fyll gärna på med frågor om något är oklart eller egna kommentarer.

Grejen med att koda abstrakta ord/förkortningar/stavelser (fungerar egentligen på samma sätt) till bilder handlar inte om att "tänka". Tanken är att man INTE ska sitta och fundera ut den bästa bildkodningen. Att sitta och fundera på detta har flera nackdelar. Dels så tar det tid (vilket gör återkallningen svårare) och dels så testar man många olika tankar vilket gör risken större att man rör till det vid återkallningen och blandar ihop det rätta med någon av tankarna som man inte "valde". Gör istället så här:

1. Uttala det abstrakta ordet/konsonanterna som om det var ett riktigt ord och lyssna på hur det låter.

2. Var uppmärksam och försök fånga den ALLRA FÖRSTA tanken som dyker upp när du hör ordet. Välj denna tanke, ÄVEN om den inte tycks vara logisk eller ens en bra kodning. Den kommer att fungera bäst i alla fall eftersom du då använder starka kopplingar som redan finns i din hjärna (annars hade tanken inte dykt upp först) även om du inte förstår dem. Skulle det mot förmodan inte komma någon tanke (det gör det egentligen alltid), så fokusera på början av ordet/förkortningen/stavelsen och välj den första tanken som kommer av detta.

3. Gör en memoreringsvänlig bild av denna tanke. Om tanken inte redan var ett visualiserbart objekt, följ tanken vidare ytterligare ett steg och se vilket objekt den får dig att tänka på.

4. Gör kopplingen och gå vidare. VAR ALDRIG TVEKSAM TILL OM DET VAR EN BRA ELLER DÅLIG BILD/KOPPLING. STANNA INTE UPP. Mycket av denna träning består just i att bestämma sig direkt och sedan hålla på det, även om det inte var "perfekt". På detta sätt kommer hastigheten att öka enormt och då går också återkallningen mycket bättre. Det här är otroligt viktigt.

Stegen jag skrivit ner ovan går egentligen så fort att de hänger samman i en helhet ju menar man tränar på det. När man fått upp flowet på detta behöver man inte uttala ordet utan bara titta på det och se vad som dyker upp.

Lycka till! :)
/Mattias
rojeras
Posts: 3
Joined: Sat 14 Jul 2012, 18:19

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by rojeras »

Hej,

Mitt stora problem med detta är inte inkodningen, utan återskapandet av ursprungsordet eller stavelsen. Hur ska man minnas att traktor står för just faktor? Än värre med stavelser, där den bild man memorerat kan innefatta stavelen i början, mitten eller slutet av ordet. Så länge man kan skapa tre-bokstaverstavelser som alla återfinns i början på ett visualiserbart ord går det hjälpligt, men när stavelserna blir olika långa, och svårare att skapa ord för så blir det knepigt. Jag har riktigt svårt för dessa övningar.

/L
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Mattias »

Hej!

Det du beskriver är just kodningen tillbaka från bild till ursprungsinformation. Detta steg har direkt med inkodningen till bild att göra, eftersom det är då man kan påverka processen. Att återkalla ursprungsordet är bara att kolla av vad som satte sig eller inte. Man kan inte göra så mycket i det skedet.

Eftersom det är att träna på rätt sätt som vi är ute efter (inte nödvändigtvis att få alla rätt direkt), memorerar vi inte exakt ner på minsta detalj (som att traktor står för just faktor). Det skulle ta alldeles för lång tid och med det sättet att träna bygger man upp en ineffektiv memoreringsförmåga som vi inte kommer att ha någon praktisk användning för i verkliga situationer.

Rätt sätt att träna på detta är att fokusera på inkodningen till bilder enligt texten ovan. Hastigheten är viktig (då sätter sig dessa små detaljer automatiskt mycket bättre). Sen ska man också komma ihåg att det handlar om träning och att gradvis bli allt bättre på att minnas under loppet av många lektioner. Man måste släppa på sin prestige och viljan att kunna göra varje lektion perfekt. Det är inte så det fungerar.

Samma princip gäller stavelserna, när man blir snabb på att koda och välja det absolut första ordet man kommer på från en stavelse, så blir det ett ord där den stavelsen är så pass betydande att man kommer att kunna hitta tillbaka till den.

Bra jobbat L!
Mvh,
Mattias
mrhangover
Posts: 10
Joined: Wed 22 Aug 2012, 02:36

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by mrhangover »

Missade att du redan svarat på min fråga här i forumet! Måste träna min uppfattningsförmåga mer, märker jag. ;)

Jag förstår att det viktigaste är att få snabba associationer och att använda dessa som bilder. Oftast måste jag göra övningarna ca 3-4 gånger innan jag kan gå vidare till nästa. Men jag märker tydligt att bilderna blir lättare att koppla ihop och det går bra med ca: 6 sekunders visualisering.

Tänker jag rätt när jag strävar efter det. Att visualisera HELA kedjan (varje koppling ca 6 sek, och sen testa återkoppla). Första gången kommer jag ca 3-4 bilder. Sen testar jag att visualisera HELA kedjan igen (varje koppling 6 sek) - återkoppla.
Kommer ca halva osv.

Tack för en underbar utbildning!!!

:D
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by ville »

Betyder det då t.ex. (sitter fast på lektion 3 övning 5)

HKD - första jag får är Hokad - tänker ett steg vidare hockeyklubba - kommer jag då kunna återkalla HKD?

LFR - Lofro - En fot - helt ologisk men jag ska använda en fot (FT) för att återkalla LFR?

PLN - Pollen - kommer jag kunna återkalla PLN från Pollen trots att regeln säger de tre första konsonanterna?

Det står i övningarna att man ska göra exakt som det beskrivs men nu blir jag konfunderad...
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Linn »

Hej Ville,

Så länge bildomvandlingarna är gjorda spontant gör du rätt. Om "hokad" -> "hockeyklubba" är det första du får upp i huvudet är det den bilden du ska använda. Fundera inte över om du kommer kunna återkalla den senare, då fastnar man lätt och vill tänka ut "rätt" bilder. Det spelar som Mattias skrivit ovan inte så stor roll just nu om du får alla rätt eller inte. Du kommer inte kunna återkalla lättare om du sitter och funderar ut ett bra ord, eftersom då finns inte de starka kopplingarna i hjärnan. Det viktigaste är att lära hjärnan snabbt kasta ut bilder för att utveckla en effektivt minnesförmåga, där man snabbt kan koda om och koda av.

/Linn, Mind Academy
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by ivarson »

jag är också på L3 (men såg att ville kommit betydligt längre nu bra jobbat!)

läste precis denna tråd och märkte tidigare idag verkligen av problematiken för återläsningsprocessen när man överarbetar bildkodningen och försöker använda logik från bildframställningen.

jag tappade nog fokus en och annan gång så tiden är kanske lite missvisande men jag snittade 20 sekunder (6 minuter x 18 ord) för abstrakta ord och både memorering och återläsning gick verkligen nedåt.

man ska alltså lära sig att fiska den första tanken som ploppar upp, men är det ändå kritiskt att välja eller iaf inkludera ett substantiv (stort,färg,3D), oftast är den mer komplex tanke som dyker upp som inte alls uppfyller varken visualiserings- eller konsonantregler.

ska man ha som riktlinje att kodningen får sträcka sig till 2 steg; abstrakt > initial tanke > objektifiering. Eller blir även detta för mkt?

tack!
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Linn »

Nej, du har helt rätt att ofta så dyker inte ett objekt upp och att det blir ytterligare "steg" mellan abstrakt ord och tydlig bild, men man behöver inte tänka på hur många steg man "får" gå, utan försök bara hitta en visualiseringsvänlig bild så snabbt som möjligt. När man fått in vanan av att koda om till bilder går även detta "mellansteg" på nolltid.

/Linn
frpe4423
Posts: 1
Joined: Mon 28 Dec 2009, 22:50

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by frpe4423 »

Jag har riktigt svårt att få upp en bild när jag kollar på konsonanter, något tips på hur man ska komma över den tröskeln? Går fruktansvärt långsamt nu. Stannar på att komma på ett ord som funkar, som jag gör till bild.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Mattias »

Du kan prova att uttala dem så du hör hur de låter, sedan gå så långt som att bara ta en slumpmässig bild. Skippa alla krav och bara ta något. Det viktigaste är att träna hjärnan i att snabbt få fram bilder, så det gör inget om du sedan får ett gäng fel om du inte hittar tillbaka till originalkonsonanterna.

Lycka till! :)
/Mattias
Post Reply