Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
peringebroden
Posts: 2
Joined: Tue 11 Mar 2014, 19:44

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by peringebroden »

Jag håller på med språkdelen och undrar en sak. När det gäller ord som "som", "det" "alla" och andra abstrakta småord: finns det figurkoder man kan använda för dem?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Mattias »

Hej Per-Inge,

För abstrakta ord gör du en betydelsebild utifrån ett exempel där ordet används. Tex:
Hur -> Första tanke: "Hur gör djur?" (gammal tv-serie) -> giraff

Jag kan inte se varför du skulle behöva använda bilderna som figurkoder eftersom du sällan kodar varenda litet ord när du tex lär dig nya meningar och fraser.

Ett tips på komplement till språkkursen är språkkapitlet i min bok "Vägen till maxade betyg" (finns för en 50-lapp på adlibris.se). Där finns ytterligare exempel och en del förenklingar.

Lycka till!
/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kodning av abstrakta ord/konsonanter/stavelser

Post by Mattias »

Klipper in ett svar från dagens coaching av en elev.

Här är kärnan till att bli riktigt bra på att koda ad som helst till bilder, inklusive abstrakta ord och liknande:

En grej angående din fråga där jag märker att du har missförstått. Tanken är INTE att komma på "bra" bildkodningar för abstrakta ord och liknande. Det du ska tänka när du gör dina egna är att du kan gå så långt som att i princip använda slumpmässiga bilder. Hugg någonting direkt. Det är så man lär sig koda. Inte genom att leta bilder eller fundera på vilka bilder som blir bra. Välj slumpmässiga bilder, det första som dyker upp. Då får du upp en grym snabbhet och vänjer hjärnan vid att koda utan at det tar någon tid. Du kommer också att minnas förvånansvärt bra eftersom det går fort och du villar inte bort hjärnan genom att fundera.

Allt gott,
Mattias
Post Reply