ca 2h?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Marlon
Posts: 7
Joined: Fri 02 Oct 2009, 20:09

ca 2h?

Post by Marlon »

Håller på med min första lektion, är vid fria associationsmetoden. Hittills har jag hållit på i mellan 3-4h, sen har jag ytterliggare någon övning kvar. Vad gör jag för fel eftersom det tar så lång tid?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

Hej Marlon!

Det fixar vi, inga problem. Vad det handlar om är att börja tänka på ett annat sätt. Följer du de här råden, ska du se att du får ner tiden ordentligt.

1. Värm upp innan lektionen med de mentala teknikövningarna. De är viktiga för dig så att du kan slappna av och vara fokuserad och alert på samma gång.

2. Kontrollera så du gör kopplingarna på rätt sätt. Läs den här artikeln:
http://svenska.pmemory.com/articles/chain

3. Ny inställning: Det är mycket bättre att arbeta med en koppling i 6 sekunder och ha fel, än att jobba med samma koppling i 30 sekunder och ha rätt. Det här är mycket viktigt och kan låta lite konstigt. Det som kommer att ske när man ger hjärnan en fast tidsrymd att arbeta inom, är nästan magiskt. När vi sätter hjärnan under press, så kommer den väldigt snart att vänja sig vid den nya tidsbegränsningen och snabbt bli bättre på att göra färdigt sitt arbete inom denna. Precis som att man måste sätta en muskel under press, om man vill att den ska bli starkare. Skillnaden är att med hjärnan går tillväxten mycket snabbare och det finns ingen risk för träningsvärk :) Det viktiga är bara att inte bli arg på sig själv när man gör fel och att inte spänna sig. Att ha fel är en nödvändig del av träningsprocessen. Har man hela tiden alla rätt, så är det ett tydligt tecken på att man inte sätter någon press på hjärnan, och då kommer den inte att utvecklas. Precis som att stå och lyfta en halvkiloshantel för musklerna - inga problem.

4. Försök att hitta en rytm i att göra övningarna (både memoreringsövningarna och kodningsövningarna). Man kan långsamt klappa takten mot benet t.ex. Detta hjälper hjärnan att hitta in i det nya tempot som vi vill att den ska arbeta i. I början blir det en massa fel, det gör inget. Så länge man tvingar hjärnan att hålla sig inom rytmen, så kommer den börja att göra fler och fler rätt. Precis som att man "tvingar sig" lyfta en tung vikt, så kommer musklerna att "lära sig göra mer och mer rätt".

De här principerna blir mycket tydliga när man börjar använda Memorization Master i lektion 12.

Konstigt nog är den vanligaste orsaken till att lektionerna tar för lång tid, rädslan för att göra fel. Så den struntar vi i, den behövs inte :) Precis som att man inte får vara rädd för att ramla när man lär sig cykla. Där ingår det också att man måste ramla en massa gånger innan man lär sig, precis som med allt egentligen.

Lycka till!
/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

Jag funderade vidare på att liknelsen om att lära sig GMS är som att lära sig cykla. Den är väldigt passande. Meningen med att lära sig cykla är att kunna ta sig fram snabbt och smidigt (att det sedan är både nyttigt och roligt är en bonus). Man kan inte strunta i hastigheten.

Att lära sig cykla långsamt gör det bara svårare att hålla balansen. Om man sedan bara kan cykla väldigt sakta, kan man lika gärna gå (eller snarare krypa, vilket ger en mer passande liknelse för vårt gamla sätt att lära).

Så upp på cykeln och var förbered på att det blir ett par turer ner i diket i början. Så är det bara. Svenska Minnesskolan är dock 100% garanterat skrubbsårsfri och man behöver inte heller hjälm ;) Passa på att njuta av att känna vinden i ansiktet när det rullar på, men släpp inte styret ;)

Lycka till!
/Mattias
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

*knuff*
UriBentMe
Posts: 16
Joined: Tue 02 Mar 2010, 12:31

Re: ca 2h?

Post by UriBentMe »

Tänkte ge mitt stöd till dig Marlon! Vid vissa lektioner har tiden dragit iväg för mig också! (Den där klockan som tickar ner kan vara enormt stressande!)
För mig har det att göra med att jag sitter med samma koppling för länge (pga rädsla att den inte ska sätta sig annars) och att koncentrationen brister mellan memoreringarna och tankarna far iväg på annat håll.
Har kommit på att det bästa är att inte sitta med samma för länge med samma och bli bekymrad...Utan låtsas vara lite stöddig när man gör övningarna med inställningen "det här är lätt...krukan på radion...vidare" Man kan göra dem tydliga och fortfarande ganska snabbt. Jag har märkt att blir svårare för mig när jag sitter för sitter länge med samma...jag ser ingenting tillslut.
Och koncentrationen har jag märkt skärper till sig själv när man bara kör på. Blir väldigt tydligt i de sista övningarna i första modulen. Vissa övningar var som en tortyr för koncentrationen...Men efter ett tag började hjärnan helt plötsligt samarbeta med en! En härlig känsla!
Så kör på lite snabbare och våga vara lite kaxig. Du kommer märka att många bilder sätter sig ändå. Och många gör det inte :D men då kan man fixa till dem sen.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: ca 2h?

Post by Florian »

Gjorde lektion numero 6 idag. Tog 3 timmar och 40 minuter. :roll:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

Florian, se mitt svar på ditt meddelande i lektionsavdelningen.

Mvh,
Mattias
amelea
Posts: 2
Joined: Wed 02 Jun 2010, 17:55

Re: ca 2h?

Post by amelea »

Gud vad skönt att höra om fler som inte håller tidsramen! Jag är ännu bara på lektion 4 och brukar också ligga runt 3-4 timmar. Ett annat problem jag har är att jag sällan hinner sitta ner så länge i sträck utan brukar behöva dela upp lektionen i 2 eller 3 omgångar under en dag med längre pauser emellan. Gör jag fel då? Ofta drar jag mig nämligen för att starta nästa lektion för att jag vet att jag inte kommer hinna slutföra den, är det då bättre att vänta tills jag har en längre lucka och kan göra allt på en gång eller är det ok att göra 1 tim i taget? Hjärnan arbetar väl ändå bäst om den får pausa mellan passen, eller är det jag som försöker hitta på bortförklarningar.. :?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

Ingen fara Amelea :)

Att man råkar hamna över tidsramen kan hända ibland (det gjorde även jag på ett par lektioner när jag gick kursen). Men däremot är det väldigt viktigt att man genast försöker få ner tiden till under 2 timmar redan nästa lektion. Dels genom att läsa och fundera på den här tråden och sedan kasta sig över nästa lektion och utan rädsla och våga släppa tyglarna och gasa på. Här finns inga fortkörningsböter ;) Och dels genom att observera sig själv under lektionen och detaljerat beskriva för mig vad det är som tar mest tid och med exempel förklara precis hur man tänker när man gör övningarna och vad som händer. Det bästa är att göra detta i en lektionsfråga eller i feedbacken.

Anledningen till att tvåtimmarsregeln är så viktig, är att vi måste öva upp en effektiv memoreringsförmåga. Annars har man ingen större användning av memoreringen i vardagen eftersom det tar för mycket tid att då memorera t.ex. en bok, eller att man inte hinner memorera en föreläsning eller en film.

Det går bra om man, istället för 3 långa pass i veckan, vill köra en timme per dag. Men man bör inte köra kortare pass än 1 timme när man gör lektionerna, samt inte dela upp en lektion i mer än två pass. Vi måste nämligen träna upp den mentala uthålligheten, så att man orkar sitta och memorera.

Har man mindre luckor av dödtid då man vill träna, så är det bästa att lägga dem på figurkodsträning, MM (används från lektion 13) eller mental repetition (från lektion 14 och framåt).

Hur som helst är fyra timmar är definitivt för mycket att lägga på en lektion. Det kan låta tufft, men det är faktiskt att slösa med sin tid. Ungefär som att gå till gymmet och sitta och titta på vikterna. Det blir man inte starkare av.

Även om man inte har hastigheten just nu, så kommer den tids nog till alla som fortsätter att öva på enligt instruktionerna. Och ibland kommer den fortare än man väntat sig ;) Ingen stress, bara man fortsätter så blir man hela tiden bättre och bättre. Ett träningspass i taget. Totalt 60 lektioner. That's it.

Och glöm inte att ha roligt och belöna er själva när träningen flyter på! Övningarna görs bäst med ett leende på läpparna ;)
http://svenska.pmemory.com/articles/30

Kom ihåg att det är något helt unikt vi håller på med. :) Tänk tillbaka på hur dina mentala förmågor var innan den första lektionen, och hur de ser ut idag. Det händer grejer!

Stort lycka-till-pepp!
Mvh,
Mattias
amelea
Posts: 2
Joined: Wed 02 Jun 2010, 17:55

Re: ca 2h?

Post by amelea »

Tack för svaret!

Nu först hittade jag de där "mentala teknikövningarna" som rekommenderas att man gör före varje lektion. När jag först fick välkomstmailet var jag sa ivrig i att starta lektionen direkt att jag inte läste igenom resten av informationen ordentligt. Ska prova dem före nästa lektion nu och hoppas det ska hjälpa mig halla fokus bättre och pressa tiden.
Annars kommer jag och beklagar mig snart igen ;)
Allt gott!
Post Reply