ca 2h?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: ca 2h?

Post by bengtsen76 »

Lektion 3 övning 5,

riktigt svårt tycker jag att skapa ord från konsonanter, tar långtid att komma på ett ord, skall jag bara gå vidare till nästa konsonant sammansättning om jag inte kommer på någon bild?

tycker de bitarna tar längst tid,... vilket gör att jag också kommer upp i 3-4 timmar per lektion...

En annan fråga, har du Mattias sett lumosity..com.. kan det vara ett bra komplement att öva hjärnan eller bara slöseri med tid?

Skall titta på de där övningarna du nämnde också...

riktigt glad att jag hittade mind academy:) längtar efter super minnet:)
denrub
Posts: 1
Joined: Thu 24 Dec 2009, 10:39

Re: ca 2h?

Post by denrub »

Hej!

Efter att ha läst "ca2h" tråden i studentforumet och reflekterad efter
min prestationsförmåga under senaste 4 lektioner, har jag tagit fram
flera moment som har haft ett stort betydelse för mig under lektion 5.

1. Att förbereda mig mentalt till att klara lektionen under 2 tim. (jag
sa till mig själv flera gånger att jag kommer att klara lektion fort och
alert! Att det är roligt och om Mattias och andra klarade lektion nr. 5,
så gör jag det också!)

2. Jag har städat mitt bord och hade bredvid mig allt jag behövde, samt
ett glas vatten, så att jag inte slipper lämna mitt arbetsplats under
kommande 2 tim.

3. Jag stängde av mobilen och inställde mig på att inte internetsurfa
under tiden som jag gör min lektion.

4. Jag föreställde mig som att jag ska skriva en två timmars tenta, och att
jag känner mig väll förberedd för det.

5. Jag följde instruktionerna: vara fokuserad, tänka fort och vara inte rädd att göra
fel.

Resultat blev överaskande bra, ca 75-80% rätt på 1:55 tim!!!

mvh /Denys
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

*bump*
Röd Hjälte
Posts: 5
Joined: Sun 19 Aug 2012, 17:27

Re: ca 2h?

Post by Röd Hjälte »

Hej Mattias,

exakt vad menar du med att man inte ska lägga ner för mycket tid på att inte ha några fel? Man måste ju klara alla övningar felfritt innan man går vidare?

mvh Hjälten
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ca 2h?

Post by Mattias »

Hej Hjälten!

Jag klistrar in här vad vi sa i den andra tråden och tar bort den så blir det också lättare för andra att följa det vi pratar om ;)

Hjälten sa:
Kanske en onödig tråd, men efter att ha läst några inlägg här på forumet om lektionstider runt tre timmar, undrar jag om en sådan lektionstid verkligen bara beror på felträning? Själv är jag på lektion sex, och behöver fortfarande tre, fyra timmar per lektion. Jag är ganska säker på att jag gör allting rätt och att det tar lång tid verkar helt enkelt bero på att jag inte är jättebra på det jag gör.
Jag sa:
Jag bumpar upp tråden för lektiontiden. Det är bättre att vi håller diskussionerna där i samma tråd. Rent kort bara så stämmer inte det du säger. Det är just det som är hela grejen - det ska inte ta mer tid bara för att man inte är bra på att memorera (vilket är klart att man inte är i början av kursen). Man ska göra det i samma tempo som om man var duktig på det, skillanden är att man får många fler fel, vilket är helt ok. Det är det enda sättet att lära sig. Ju bättre man sedan blir, desto färre fel får man.

Om man istället lägger ner för mycket tid bara för att man inte vill ha några fel, så tränar man in en långsam och omständlig memoreringsförmåga som inte kommer att vara till någon större nytta i praktiken.
Vad jag menar är att du först memorerar orden genom att visualisera bilderna i ungefär 6 sekunder per bildpar, även om du känner dig osäker och vet att du kommer att ha många fel. Stanna inte upp under tiden och gå tillbaka. Gör det som om du redan vore en färdig minnesmästare, rakt igenom.

När du sedan fastnar vid vissa kopplingar under återkallningen får du tjuvkika på skärmen för att komma vidare (själv "smög" jag fram orden med ett papper framför skärmen). Anteckna de kopplingar du missade. Därefter reparerar du de kopplingar du missat, alltså visualiserar dem igen i ungefär 6 sekunder var utan att stanna upp och gå tillbaka. Gör inte helt nya bildkopplingar utan förstärk de du redan gjort. Därefter kontrollåterkallar du dessa igen och upprepar proceduren tills du kommit ihåg alla ord rätt en gång. Du behöver inte ägna tid till att återkalla alla ord som du vet att du redan kan. Fokusera på de du missat tills du klarar den.

Tids nog blir felen färre och färre. Vad du gör är att redan från start ge din hjärna tydliga signaler om hur lång tid den har på sig att skapa kopplingen, vilket gör att den kommer vänja sig vid det och göra kopplingarna på den tiden.

Mvh,
Mattias
ricli85
Posts: 36
Joined: Mon 02 Sep 2013, 10:03

Re: ca 2h?

Post by ricli85 »

Några funderingar kring ca2h.

Jag har nog tagit ca 3h på mig på varje lektion.

Jag kopplar bilder med klocka, så det kan inte ta så lång tid. Har den på 8s.

Två saker som tagit mer tid för mig är

* Kodning: Hitta på en bild till HTF, eller FLY. Det står bara still och många sekunder går åt till att bara komma på en bild. Sen tar det lika lång tid åt andra hållet. Bild till HTF. Bilden sitter. Kod- och avkodning gör inte det.

* Öva saker till de sitter. T.ex. har det stått på figurkoder att man ska köra tabellen till det sitter bra. Men samtidigt tar det flera dagar innnan reflexkoppling skapas. Då blir jag osäker och övar lite till.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Re: ca 2h?

Post by mikael.kallin »

Jag är själv för närvarande fast i lektion 2, har kommit halvvägs igenom efter två sessioner á en timme (med en halvtimme mentala teknikövningar innan varje). Kör efter sexsekundersregeln jag med men det hjälper inte så mycket när man inte kommer ihåg några kopplingar. Hade nog gärna sett lite färre övningar per lektion i början, som det är nu så gruvar jag mig att sätta mig ner med det (istället för att känna att det är kul) när det dels är flera nya saker som kommer in samt fler bilder per kedja.
Davidh
Posts: 15
Joined: Fri 11 Jan 2013, 19:11

Re: ca 2h?

Post by Davidh »

Ni måste göra som Mattias säger och strunta i ifall kopplingen inte sitter efter 6 sek, ni kommer bli bättre i alla fall så länge ni visualiserar ordentligt. Det viktiga är tiden, annars försvinner ju allt som har med effektivitet att göra ifrån ert memorerade. Dessutom så måste ni pressa er hjärna hela tiden för att bli snabbare, tänk sen då ni ska memorera ord, schack parti eller bara plugga, då är det viktigt att ni har lite speed. Kör hårt :D
djdavve
Posts: 11
Joined: Mon 11 Apr 2016, 22:06

Re: ca 2h?

Post by djdavve »

Testa ladda ner en interval timer (Interval tabata timer använder jag till iphone). Den är ju egentligen gjord för träning, men funkar lika bra här :) Stoppa den på x antal set och den tid som du vill ha så ska du se att det hela blir mycket mer smidigt. Det var den avgörande skillnaden för mig som gjorde att jag drog ner tiden från 3-4 h till ca 1.5-2 h :) Den gör även att man inte har tiden till att börja tänka på annat, vilket gör att koncentrationen ökar enormt :)
Post Reply