Återkallning i vardagen

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Återkallning i vardagen

Post by VictorBull »

Alla använder vi minnesteknikerna till olika ändamål i vår vardag. I mitt eget fall så är det främst universitetsstudierna som jag har fokus på just nu. Om jag i perioder har stora mängder information att koda om och spara i mina stödbildsystem så kräver det också en hel del återkallning för att kunna behålla informationen. Men ofta är jag uppe i ett flow med memoreringen och tycker det är tråkigt att komma hem från en dag i skolan och sätta mig och återkalla, då jag egentligen bara vill sätta igång med att memorera nya saker...

Min lösning på detta:

Jag kör alltid sammanlagt 50min återkallning varje vardagsmorgon innan jag äter frukost. På detta sättet så har jag en fast tid, vilket är skönt för min del, att köra återkallning på. Jag dricker då alltid två koppar kaffe under tiden jag återkallar. Detta är extremt skönt för min egen del för att jag då bara har resten av dagen att fokusera på att ta in ny information och jag behöver inte vara orolig för att något av det jag memorerat ska gå förlorat.

Hur gör ni era återkallningar? Planerade tider eller sker det lite då och då när ni har tid? :D

//Victor
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Återkallning i vardagen

Post by Lillhannusin »

Jag har själv också lite problem med detta. Främst pga (tror jag) brist på egen tid pga 2 små barn, hushåll som skall skötas, jobb1 och jobb2 och jobb3... Jag får inte till rutinen i det hela

Jag får till det alltid nu och då men sen bryts systematiken alltid pga sömnbrist och annat.

//Johan
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Återkallning i vardagen

Post by VictorBull »

Hej Johan!

Det känns som att du har ett stort vardagspussel att ta hänsyn till med tanke på jobb och familjeliv, därför är det fullt förståeligt att man inte får in extra tid för minnesträning och återkallning. Ibland kan man lyckas få till det genom att köra pyttesmå återkallnings-sessioner under buss/tågturer, när man väntar på buss/tåg, när man borstar tänderna etc etc, men mitt tips är att du försöker avsätta ca 15min/dag (du känner själv om det är tillräckligt eller om du behöver mer tid) då du på en fast tid kör återkallning. Se till så att du kan jobba relativt ostört under den tiden du återkallar, sätt alarmet på 15min och sätt igång.

Detta kan vara en kvart på jobbet, precis när du vaknat eller precis innan du ska sova. På detta sättet säkerställer du att du varje dag har med i alla fall lite återkallning.

Lycka till!
Mvh Victor Bull
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Återkallning i vardagen

Post by Lillhannusin »

Hej VB

Tack för kommentarerna. Testar nu med att sätta alarm under jobber (tyst alarm, bara vibrationer) och stannar upp med det jag gör nån min och kör igenom det som jag memorerat tidigare under dagen. Skall se om jag kan få en rutin uppbygd runt detta.

Mvh
Johan
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Återkallning i vardagen

Post by VictorBull »

Jättebra strategi Johan! Testa dig fram för vad som funkar bäst.
Återkallningen ska kännas njutbar trots allt. Som att se sig omkring bland sina bilder :D

Lycka till!
//Victor Bull
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Återkallning i vardagen

Post by martinolin »

Just det här med mental repetition var mitt absolut största problem. Jag hade inga problem att göra lektioner och memorera, men återkallning och mental repetition var riktigt riktigt problematiskt.

Det gick så långt att jag fick ge upp, för det var så enormt frustrerande. Det är svårt med livspussel, trötthet, sjukdomar, och allt vad det kan vara, men jag vet ju hur kraftfull den här metoden är.

Behöver bara få den att fungera i praktiken på något vis... alla tips mottages tacksamt :)
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Återkallning i vardagen

Post by VictorBull »

Hej Martin!

Mitt bästa tips är att se över vardagen och se om du kan hitta småperioder med återkallning eller kanske en längre återkallningsstund. Försök sätta en tid för hur många minuters återkallning du behöver varje dag, ju mer man memorerar desto fler minuter återkallning krävs.

Det kanske finns småstunder under dagen då du kan ställa klockan på 5-10min och köra på med återkallning? Precis som med allt gäller det att ha rutin för det, men framförallt kunna se återkallningen som någonting ROLIGT :D Ett litet äventyr i huvudet liksom. ;-)

Allt gott
Victor Bull
Post Reply