Hur har det gått för alla studenter?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
jackonelli
Posts: 1
Joined: Thu 12 Dec 2019, 07:26

Hur har det gått för alla studenter?

Post by jackonelli »

Hej,

Är lite nyfiken på hur många som kört igenom hela kursen och känner att det funkar att memorera t.ex. texter/böcker eller lära sig nya språk snabbare?

Det är ju ett ganska omfattande material att gå igenom och det skulle vara intressant att höra vilka resultat ni fått och om ni orkat eller tagit er den tiden att verkligen göra alla övningar. Känns dock som att detta forum inte är så speciellt aktivt (att döma av datum på inläggen) så jag funderar på om det är många som köpt men sedan inte tagit sig igenom? (såg tråd om FB-grupp men kunde inte hitta den)

Själv startade jag för ca 2 år sedan men fick tyävrr aldrig till en bra rutin och det rann ut i sanden. Vilket känns trist på många plan (är ju en ganska saftig investering). Ska lägga ribban lite lägre nu men ändå försöka få till en kontinuitet. Därav skulle det vara fint att få lite inspiration genom att höra att det faktiskt funkar för er som gjort kursen redan.
Timt
Posts: 2
Joined: Mon 22 Nov 2021, 18:16

Re: Hur har det gått för alla studenter?

Post by Timt »

Själv kom jag till Textmemorings-modulen för ca 1 år sen, avklarade nästan hela. Går det att memorera böcker och lära sig nya språk snabbare? Javisst! I mitt fall så ägnar jag en del tid åt att studera webbutveckling och IT. Där är det lätt att känna ett man drunknar i information iom att dels infrastrukturen är så pass omfattande plus att den är i konstant utveckling utöver att det är en rätt så hetsig branch där tid, pengar och prestation värdesätts högt. Hursomhelst så försöker jag koda huvudkoncept, innehållsförteckningar, sammanfattningar osv till bilder och koppla till ciceros så gott det går. Det handlar ju om att följa principen om att gå från helhet till detaljer, och sedan hoppas att författarna är tillräckligt bra ;)

Å andra sidan så är man ju knappast perfekt som människa och livet kommer många gånger emellan, vilket gör att man inte har ork/tid/lust att visualisera, återkalla, reparera, binda stödmening till bildstöd eller bygga ut sina minnespalats osv. Men jag försöker i regel alltid att visualisera fram en bild för mitt inre medans jag läser. Jag kör också kortleksmemorering då och då med tidtagning när jag har tid att döda. Det hjälper! Tänker nog börja med 5 minute words igen för att få in den rutinen också. https://www.iamwmc.com/competition/training.html

Jag gillar ett citat ur boken Atomic Habits (1%-metoden), den hjälper mig att få lite hopp när jag känner att jag inte ligger i:
Om du lyckas bli så lite som 1% bättre på någonting varje dag så har du blivit 37 gånger bättre efter ett år.
En annat intressant koncept ur den boken är att våra vanor har lätt att påverkas av våran omgivning. I huvudsak är det 3 grupper som påverkar: de som står oss nära, de som är många samt de som är mäktiga. Ingen av dessa tre grupper är oftast speciellt intresserade av minneskonst, dessvärre :/

Som tumregel bör man se GMS-metoderna som en accelerator för inlärning och är ingenting du måste bemästra eller ens kunna. Mattias Ribbing beskrev det dock bra i sin bok Maxade Betyg, att det ökar din frihet att sedan lägga tid på sånt som inte har med ren inlärning att göra, som typ ett socialt liv och hobbys :)
Post Reply